Detailtests / Peugeot 508 2.0 HDi 136

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de 508 wil Peugeot weer een rol van belang gaan spelen in het segment van de gezinsberlines. Daarvoor gooit de nieuwkomer het helemaal over een andere boeg dan zijn voorganger, de excentrieke 407.

Qua formaat en uitstraling positioneert de nieuwe 508 zich tussen de 407 en de 607, die hij trouwens allebei in één klap vervangt. Daarmee is de 508 meteen het nieuwe topmodel uit het Peugeot-gamma, maar of hij daarmee genoeg status uitstraalt om het grind van het Palais de l'Elysée op te stuiven, is nog een andere zaak... De 508 is, zoals we dat van Peugeot gewoon zijn, enkel verkrijgbaar als vierdeurs en als break (SW). In vergelijking met de 407 is de 508 10 centimeter langer, 4 centimeter breder en 1 centimeter hoger. Ook het spoor werd lichtjes verbreed en de wielbasis groeide met een fikse 9 centimeter. Ondanks die groeistuip is de 508 gemiddeld 35 kilogram lichter, en in het geval van de 2.0 HDi is dat zelfs 70 kilogram. Dat kan tellen... De stroomlijn verbeterde eveneens: de Cx-waarde daalde van 0,29 tot 0,27 bij de 2.0 HDi van deze test.

  • Soepele, stille motor
  • Beperkt verbruik
  • Aangename transmissie (koppeling, schakelen)
  • Meer comfort dan in 407
  • Wegligging en rijgedrag
  • Verbeterde afwerking en materiaalkeuze
  • Beperkte hoofdruimte achterin
  • Smalle achterbank
  • Vormgeving koffer
  • Weinig opbergruimte voorin
  • Weinig nieuwe technologische snufjes
  • Zicht achteruit
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.00/20