Detailtests / Peugeot 308 SW 1.2 e-THP 130

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Een klein jaar na de introductie van de huidige Peugeot 308 wordt het gamma uitgebreid met de breakversie SW, die meteen ook een nieuwe drukgevoede 1.2-driecilinder op benzine mag inwijden.

Het spreekt vanzelf dat de breakversie zijn onderstel deelt met de gewone 308, maar de SW is toch zomaar eventjes 33 centimeter langer dan de berline. 'Slechts' 22 centimeter daarvan is toe te schrijven aan de verlenging van de achteroverhang - de klassieke manier om een break te maken - en 11 centimeter gaat naar de wielbasis. Nochtans gaat die vergroting niet ten koste van een gewichtstoename. Tegenover het oude platform waarop de vorige 308 SW stond, is het EMP2 zo'n 70 kilogram lichter en nog eens zoveel werd bespaard door een beroep te doen op lichtere materialen (met onder meer een motorkap en voorste spatborden van lichtmetaal en een achterklep van kunststof). Het onderstel is vergelijkbaar met dat van die berline, met McPherson-veerpoten en onderste driehoeken vooraan en een torsieas met overlangse geleidingsarmen achteraan. Dat maakt dat de SW een praktisch vlakke laadvloer kan aanbieden, met grote laadvolumes, gaande van minimaal 610 tot maximaal 1.660 liter bij neergeklapte achterbank.

  • Aangename krachtbron, zeer redelijk verbruik
  • Binnenruimte, functionaliteit
  • Veilig en plezierig weggedrag
  • Rijgemak- en rijcomfort
  • Verzorgde aankleding en afwerking
  • Schappelijke optieprijzen
  • Redelijk grote buitenmaten voor het segment
  • Opstelling stuur en instrumenten
  • Ergonomie aanraakscherm
  • Beperkend optiebeleid
  • Iets te rechte achterbankleuning
  • Versnellingsbakbediening kan nog beter
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.26/20