Detailtests / Opel Mokka 1.2 Turbo 130 A : Straffe(re) koffie

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Behalve zijn naam heeft de nieuwe Mokka absoluut niets gemeen met zijn voorganger. Zo maakt hij onderhuids gebruik van PSA-techniek, terwijl zijn veel minder discrete kleedje de nieuwe Opel-stijl introduceert. We voelden hem aan de tand met zijn 1.2-benzinemotor van 130 pk.

De in 2012 voorgestelde Mokka en zijn tot Mokka X omgedoopte facelift­versie uit 2016 waren nog 100 procent GM-producten – herinner u dat deze Opel in de VS en in China werd verkocht als Buick Encore, en ook bij ons nog een neefje had in de vorm van de Chevrolet Trax. Maar nu het Duitse merk al enkele jaren onder de Franse paraplu van PSA vertoeft (dat ondertussen zelf is opgegaan in de Stellantis-groep), zijn die banden natuurlijk volledig doorgeknipt. De nieuwe Mokka, die net als de recent gefacelifte Crossland het achtervoegsel ‘X’ laat vallen, staat dan ook op het CMP-platform van PSA, en zijn neefjes heten nu Peugeot 2008 en DS 3 Crossback. Je zou hem ook kunnen beschouwen als de SUV-versie van de huidige Corsa, die eveneens gebruikmaakt van die basis.

Uiterlijk weet de Mokka zich nochtans bijzonder goed te onderscheiden van zijn Franse platformgenoten. En we durven zelfs te zeggen dat hij met zijn look zijn voorganger haast tot een schuchter muurbloempje degradeert, zeker in de GS Line-uitvoering van onze testauto, waarvan de omlijsting van het front, de merklogo’s en de modelnaam in het zwart zijn uitgevoerd. Het zelfverzekerde voorkomen van de nieuweling is voor een deel te danken aan het stoere design van het radiatorrooster, dat Opel Vizor werd gedoopt en ook werd overgenomen door de Crossland. Het is echter eveneens een gevolg van de meer gedrongen proporties. Zo is de Mokka ‘par PSA’ 12,4 centimeter korter (4,15 meter), maar wel 1,4 centimeter breder dan de Mokka X ‘by GM’. Het verschil in wielbasis drukt zich daarentegen uit in millimeters, waardoor de wielen veel meer naar de uithoeken van het koetswerk worden geduwd en de auto dus vanzelf een potigere pose krijgt.

  • Geslaagde look (koetswerk en interieur)
  • Algemene ergonomie
  • Gezond weggedrag
  • Bijdetijdse uitrusting, optieprijzen
  • Stugge ophanging (18”-velgen)
  • Instap achterin
  • Nasale driecilinderklank
  • Basic moduleerbaarheid, koffervolume
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen