Detailtests / Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI : Meer gran turismo dan 'Grand Sport'

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De ‘massaconstructeurs’ zoals Opel zitten in de tang en moeten dus (creatieve) oplossingen zoeken. Met zijn nieuwe Insignia – de laatste van GM-signatuur? – wil Opel toch zijn positie bij de gezinswagens behouden of zelfs versterken.

De nieuwe Insignia oogt slanker en eleganter dan zijn voorganger, al hebben sommigen het dan weer over iets minder persoonlijkheid. Belangrijker is dat de auto op een langere wielbasis rust, meer binnenruimte biedt en tegelijkertijd een stuk lichter en toch stijver is. Allemaal elementen die elke constructeur met een nieuweling vandaag de dag aanprijst, maar bij Opel is de winst toch wel behoorlijk significant, want de voorganger stond bekend als een vrij zware auto, met een iets minder geslaagde verhouding tussen binnenruimte en buitenafmetingen.
De berlinevariant van de Insignia krijgt nu het achtervoegsel Grand Sport, niet zozeer omdat de auto zo sportief is, maar omdat de nieuwe lijnen sterker dan voordien het coupékarakter benadrukken, met een opvallend schuine achterruit (waardoor het zicht achteruit niet denderend is). Omdat zo’n grote achterruit een bijzonder smalle kofferopening creëert bij een vierdeurs, heeft Opel gewoon besloten om die (toch niet zo gegeerde) koetswerkversie te laten vallen en enkel nog een vijfdeurs met grote achterklep over te houden (naast de erg populaire breakversie uiteraard, die Sports Tourer blijft heten). 

  • Algemeen comfort
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Binnenruimte
  • Uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
  • Aantrekkelijke prijsstelling (ook van opties)
  • Te licht stuur
  • Motorgeluid na koude start
  • Hiaten in uitrusting (achterruitwisser)
  • Zicht (schuin) achteruit
  • Gierige algemene waarborg
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.38/20