Detailtests / Opel Corsa 1.0 Turbo 90

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Het valt niet meteen op, maar de Opel Corsa – de vijfde generatie al – doet zowat alles beter dan zijn voorganger. En dat is zeker het geval met de nieuwe 1.0-driecilinder met turbo van 90 pk onder de motorkap.

Als u twee keer moet kijken om de nieuwe Corsa te onderscheiden van zijn voorganger, bent u zeker niet alleen. In de loop van de voorbije drie decennia had Opel ons nochtans gewoon gemaakt aan iets meer durf bij de vernieuwing van zijn modellen. Toen we van de Corsa A (die gebouwd werd van 1982 tot 1993) naar de Corsa B gingen (1993 tot 2000, tot dusver de meest verkochte generatie), werden de hoeken afgerond, terwijl de overgang van de B naar de C (2000 tot 2006) opnieuw een zeker classicisme met zich meebracht, en de Corsa D (tot eind 2014) het eens te meer over een compleet andere boeg gooide. En nu is er dus de E, die qua proporties nagenoeg niet veranderde.
In plaats van te kiezen voor een complete make-over voor het koetswerk en dus te investeren in de ontwikkeling van een volledig nieuwe carrosserie hebben de Duitse ingenieurs zich geconcentreerd op de inhoud – getuige de fonkelnieuwe drukgevoede eenlitermotor die in deze wegtest aan bod komt. In de categorie van de veelzijdige stadsauto’s lijkt enige stoutmoedigheid op esthetisch vlak nochtans de trend – we denken bijvoorbeeld aan de jongste Clio bij Renault of de 208 bij Peugeot. Het is dan ook maar de vraag of de Corsa met deze vrij conservatieve uiterlijke ‘facelift’ wel de aandacht zal weten te trekken die hij verdient.
X
Als u twee keer moet kijken om de nieuwe Corsa te onderscheiden van zijn voorganger, bent u zeker niet alleen. In de loop van de voorbije drie decennia had Opel ons nochtans gewoon gemaakt aan iets meer durf bij de vernieuwing van zijn modellen. Toen we van de Corsa A (die gebouwd werd van 1982 tot 1993) naar de Corsa B gingen (1993 tot 2000, tot dusver de meest verkochte generatie), werden de hoeken afgerond, terwijl de overgang van de B naar de C (2000 tot 2006) opnieuw een zeker classicisme met zich meebracht, en de Corsa D (tot eind 2014) het eens te meer over een compleet andere boeg gooide. En nu is er dus de E, die qua proporties nagenoeg niet veranderde.
In plaats van te kiezen voor een complete make-over voor het koetswerk en dus te investeren in de ontwikkeling van een volledig nieuwe carrosserie hebben de Duitse ingenieurs zich geconcentreerd op de inhoud – getuige de fonkelnieuwe drukgevoede eenlitermotor die in deze wegtest aan bod komt. In de categorie van de veelzijdige stadsauto’s lijkt enige stoutmoedigheid op esthetisch vlak nochtans de trend – we denken bijvoorbeeld aan de jongste Clio bij Renault of de 208 bij Peugeot. Het is dan ook maar de vraag of de Corsa met deze vrij conservatieve uiterlijke ‘facelift’ wel de aandacht zal weten te trekken die hij verdient.
 
  • Nauwkeurig weggedrag
  • Nog steeds aangenaam rijcomfort
  • Aangenaam motor-versnellingsbakgeheel
  • Rijhouding, verzorgd interieur
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting mogelijk
  • Rijkelijke uitrusting topversie Cosmo
  • Stuurgevoel kan beter
  • Snel hoog verbruik
  • Koffer (volume, toegang)
  • Uitrustingslacunes
  • Ergonomie IntelliLink-systeem
  • Prijsverschil met atmosferische 1.4
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.42/20