Detailtests / Opel Astra 1.4 16V/1.8 16V & 1.7 CDTi

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met drie van de zes motorversies getest restten ons nog evenveel Astra‘s ter ontdekking. Daarom voelden wij voor u ook de 1.4, de 1.8 en de slapste 1.7 CDTI aan de tand.

Het motorengamma waarmee
de nieuwste Astra eerder dit
jaar gelanceerd werd, omvatte
vier benzinemotoren en
twee diesels. Na een wegtest
van de 1.7 CDTI van 100 pk en van de 1.6
in AG639 en eentje van de 2.0 T op de
voorgaande bladzijden, is het nu de beurt
aan de twee resterende benzines,
de 1.4 en de 1.8, en de slapste diesel
in het aanbod, de 80 pk sterke
1.7 CDTI. Omdat de vijfdeursversie
van de Astra ondertussen al meer
dan uitvoerig genoeg aan bod is gekomen,
beperken we ons voor de gelegenheid
tot de motorische verschillen die de
drie van elkaar onderscheiden.
De 1.4 doet net als zijn iets grotere broer
van 1.598 cc een beroep op de zogeheten
Twinport-technologie waarmee Opel zijn
kleine Ecotec-motor in de eerste plaats
zuiniger en dus milieuvriendelijk wil maken.
Het systeem maakt gebruik van een
smoorklep in het tweede inlaatkanaal, die
de luchtstroming laat variëren. Bij geringe
belasting zorgt de gesloten smoorklep
niet alleen voor een betere recyclage van
de uitlaatgassen, maar ook voor een grotere
luchtsnelheid in het eerste luchtkanaal,
wat leidt tot een efficiëntere verbranding.
In de praktijk merk je daar natuurlijk
niets van, tenzij aan de pomp...
Althans, zo luidt de theorie.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!