Detailtests / Nissan Micra 0.9 IG-T : Over een andere boeg

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Nissan Micra wil geen muurbloempje meer zijn. De vijfde generatie van de Japanse stadsauto treedt uit de schaduw en wil schitteren in het B-segment. De IG-T met 90 pk blijkt alvast overtuigend.

Na enkele jaren van lethargie wacht de Micra een heel nieuw leven. Het werd tijd om deze naam opnieuw een sterke plaats te geven in het B-segment – studies hebben aangetoond dat de naam ‘Micra’ wereldwijd beter bekend is dan de merknaam ‘Nissan’ zelf... In voetbaltermen zouden we kunnen zeggen dat het vorige model echter nooit de Europese verdedigingsmuur (Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio, Volkswagen Polo, enzovoort) heeft kunnen doorbreken, en daarenboven zijn flanken zo ongedekt heeft gelaten dat de Koreaanse tegenstand al te makkelijk voorbij kon dribbelen. Die vierde Micra-generatie was zonder enige twijfel een goede stadsauto, maar stilistisch gezien was hij te braaf in een tijdperk waarin esthetiek en extreme personalisering belangrijke aankoopcriteria zijn geworden. 
Niet dat deze vijfde generatie een geboren verleider is, maar de nieuwe Micra is gewoonweg erg geslaagd, met een uitgesproken Japanse stijl die mensen met een conservatieve smaak misschien niet zal behagen, maar zeker in de smaak zal vallen bij jonge klanten (of klanten die jong van geest zijn). Kortom, de Micra heeft opnieuw persoonlijkheid. Maar dat is niet zijn enige kwaliteit: Nissan belooft ons ook een goed rijgedrag en trendy uitrustingsmogelijkheden. Kortom: alles wat de Europese automobilist wil. 

  • Aangenaam aandrijfgeheel
  • Hoogtechnologische uitrustingsmogelijkheden
  • Bruisende, jonge stijl
  • Amusant weggedrag
  • Algemeen comfort
  • Moderne uitrusting enkel voor topversies of optioneel
  • Onvoldoende steunende voorstoelen
  • Verhouding prijs-cilinderinhoud
  • Matige moduleerbaarheid
  • Schokkerige motor koud of bij lage snelheid
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.55/20