Detailtests / Nissan Leaf 30 kWh : 50 kilometer verder

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Nissan vraagt in de Leaf 2.000 euro extra voor 50 kilometer meer rijbereik. Bij een ‘gewone’ auto zou zo’n bedrag simpelweg exorbitant genoemd worden; bij een EV is het de prijs die je betaalt voor iets meer gemoedsrust.

Bij auto’s met verbrandingsmotor is het rijbereik nooit een probleem. Integendeel zelfs: de constructeurs grijpen tegenwoordig de algemene verbruiksdaling van hun jongste modellen aan om de inhoud van hun brandstoftanks te verkleinen. En bij de zeldzame auto’s die als optie een grotere brandstoftank aanbieden, is de meerprijs verwaarloosbaar. Dat is ergens ook logisch: een rijbereik van 50 kilometer vergt in een klassieke wagen doorgaans niet meer dan 3 tot 4 liter benzine of diesel. Bij elektrische auto’s is dat enigszins anders: het rijbereik van een volle batterij blijft de achilleshiel van deze wagens. Tesla, de jonge Amerikaanse constructeur die enkel elektrische auto’s bouwt, spreekt voor zijn Model S (tot voor kort het enige model in het gamma) zelfs simpelweg van twee versies naargelang van de energiecapaciteit van de batterij (60 of 85 kWh in het begin, 70 of 90 kWh nu). 

  • Rij- en gebruiksgemak
  • Comfort (stille en trillingvrije werking)
  • Eindelijk fatsoenlijk rijbereik
  • Oplaadmogelijkheden en -gemak
  • Complete uitrusting (Tekna)
  • Beperkte gebruiks- en onderhoudskosten
  • Basisversie Visio niet verkrijgbaar als 30 kWh
  • Lange snelwegritten te vermijden
  • Zware investering voor een particulier
  • Nog altijd te weinig laadpalen in België
  • Geen middenarmsteun achterin
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie 15.00/20
Bereken de leaseprijs van deze wagen