Detailtests / Mitsubishi Outlander PHEV

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Nu de gewone hybrides stilaan zijn ingeburgerd, zijn we getuige van de opkomst van de plug-inversies. Mitsubishi is er vroeg bij, met zijn Outlander PHEV, het meest uitgekiende aanbod van het moment.

Een normgemiddelde van minder dan 2 l/100 km in het geval van de Outlander PHEV, dat lijkt haast ongeloofwaardig. Zeker als je weet dat het om benzine gaat en Mitsubishi's SUV 4,65 meter lang is, 1.810 kilo op de weegschaal zet en bovendien de vier wielen aandrijft. Het blijft natuurlijk een abstract gegeven, dat mijlenver verwijderd ligt van de werkelijkheid, en het resultaat is van een reeks testcycli die in belachelijk grote mate in het voordeel spelen van hybrides, en dan zeker degene die oplaadbaar zijn, zoals de Outlander PHEV. Maar dit gemiddelde normverbruik wordt wel opgetekend volgens een vaste procedure die door alle constructeurs wordt nageleefd, zodat de verkregen waarden de consument in staat stellen om gelijkaardige voertuigen op een objectieve manier te vergelijken. De Ampera houdt het bij 1,6 l /100 (benzine) of 27 g/km. Overigens benadert de Outlander PHEV door zijn verschillende werkingsmodi zo'n elektrische auto met range extender (i3, Ampera) nog het dichtst. Je zou beide aandrijfsystemen haast door elkaar kunnen halen, omdat zijn verbrandingsmotor meer de elektromotor ondersteunt dan omgekeerd. De benzineviercilinder van onze Mitsubishi schiet enkel maar te hulp wanneer een grote acceleratiekracht gevraagd wordt of wanneer de 120 km/h wordt overschreden. De rest van de tijd fungeert hij als elektriciteitsgenerator om de batterij op te laden (een GS Yuasa Li-ion van 300 volt en 12 kWh) en/of om een hoog stroomverbruik op te vangen (interieurverwarming, stoelverwarming, ontdooiing en andere elektrische accessoires). En net als Porsche ten slotte voorziet Mitsubishi een Save-modus, die de laadstatus handhaaft (meer dan 60 procent) - op de snelweg, bijvoorbeeld - om in de stad 100 procent elektrisch te kunnen rijden. Op papier belooft deze combinatie van beproefde oplossingen een coherent en erg (eco)performant geheel te vormen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC