Detailtests / Mercedes T 180 d DCT (2023) - in detail

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Al tien jaar lang recycleert Mercedes de Renault Kangoo om een strategische positie te verwerven onder de bestelbreaks voor bedrijven én gezinnen. Voor deze tweede generatie van de Citan – oftewel T-Klasse voor de chiquere personenversies – tooiden de Duitse ingenieurs de Franse basis met hun eigen knowhow op het gebied van comfort en exclusiviteit om een nieuwe niche te creëren: de premium ludospace. Beter of overbodig?

Beloofd: in deze test zullen we ons zoveel mogelijk onthouden van het afgezaagde ‘ceci n’est pas une Mercedes’-liedje. Voor- en tegenstanders op het internet raken er maar niet over uitgepraat, ook al vieren Mercedes en Renault intussen al de tiende verjaardag van hun (utilitaire) verstandshuwelijk. Dat heeft trouwens evenveel bestaansrecht als de escapades van Stellantis en Toyota enerzijds of die van Ford en Volkswagen anderzijds, die in deze klasse van de bestelbreak of ‘ludospace’ respectievelijk een vijfling en een tweeling ter wereld brachten.

Laten we ons dus concentreren op de essentie: is de T-Klasse een goede bestelbreak? Want hoewel eenvolumers en breaks naar de zijlijn werden verdrongen door het overweldigende succes van SUV’s, heeft de autosector nog niets beters bedacht dan dit soort auto om aan de behoeften van ouders, doe-het-zelvers, hobbyisten, vissers, sporters, dierenliefhebbers – of al het voorgaande tegelijk – te voldoen zonder hun spaarrekening te plunderen. 

Foto’s: Jonathan Godin

  • Royale interieurruimte
  • Verzorgde bestelbreak (afwerking, details)
  • Rijcomfort in vergelijking met Kangoo
  • Erg duur met de nodige opties
  • Geluidsniveau op de snelweg
  • Geen panoramadak of ‘vliegtuigvakken’
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen