Detailtests / Mazda CX-30 2.0 SkyActiv-X AWD : Van twee walletjes

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de CX-30, die zich ophoudt tussen CX-3 en CX-5, biedt Mazda een SUV met coupéachtige trekken aan. Wat dat geeft in de praktijk? Dat zochten wij uit aan het stuur van de topversie, die de innovatieve SkyActiv-X-motor combineert met vierwielaandrijving.

De nieuwe technologieën die Mazda introduceerde op de 3, hebben ook hun weg gevonden naar een tweede model, dat de typische SUV-stijl combineert met een licht aflopende daklijn. Om zijn verwantschap met de 3 te onderstrepen – maar ook omdat de typenaam ‘CX-4’ al was ingepalmd door een exclusief Aziatisch model – kozen de Japanner hier voor het getal ‘30’. Voor alle duidelijkheid: de CX-30 vervangt niet de CX-3, die bij ons sinds 2015 wordt aangeboden en gebaseerd is op… de stadsauto 2. En het model is ook niet te verwarren met de MX-30, de elektrische cross-over die Mazda zopas voorstelde en die in 2020 bij ons verwacht wordt. Enkele cijfers kunnen alvast helpen om door de bomen het bos te blijven zien: met zijn koetswerklengte van 4.395 millimeter positioneert de CX-30 zich in de Mazda-catalogus pal tussen de CX-3 (120 millimeter korter) en de CX-5 (155 millimeter langer). Daarmee is de nieuwkomer op 1 millimeter na even lang als een Nissan Qashqai (4.394 millimeter).

  • Geluiddemping
  • Afwerkingskwaliteit
  • Volledige standaarduitrusting
  • Soepele en zuinige motor
  • Interessante CO2-waarden
  • Weinig expressieve motor
  • Strikt uitrustingsbeleid
  • Weergave navigatiekaart
  • Basic moduleerbaarheid
  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.26/20