Detailtests / Mazda 6 Hatchback 2.0 CDVi

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met zijn benzinemotoren bewees de Mazda 6 al dat hij heel wat in zijn mars had. Vandaag leggen we de dieselversie op de rooster, de 2.0 CDVi, in combinatie met de Hatchback.

Terwijl het gros van de constructeurs net snoeit in zijn aanbod in het D-segment, blijft Mazda zijn 6 aanbieden in verschillende koetswerkvarianten: met vier deuren (Sedan) of vijf (Hatchback), zonder natuurlijk de SportBreak te vergeten.

In een economisch klimaat waar het al besparingen en synergieën is wat de klok slaat, had Mazda, dat deel uitmaakt van de Ford-groep, een bestaand platform kunnen overnemen, in dit geval dat van de Ford Mondeo. Niet dus: de 6 blijft gewoon zijn eigen onderstel gebruiken. Dat platform is afkomstig van het vorige model, maar heeft nu een 5 centimeter langere wielbasis en is vooral veel stijver geworden: de flexiestijfheid voor deze Hatchback- variant verbeterde met 45 procent, de torsiestijfheid met 30 procent. En het werd bovendien lichter, doordat de ingenieurs gebruikmaakten van minder stalen profielen, die echter wel stijver zijn. Als we Mazda mogen geloven, werd alleen al op het platform 4,3 kilogram bespaard.

  • Prestaties en verbruik
  • Aangenaaen evenwichtig rijgedrag
  • Werkingscomfort, binnenruimte
  • Grote en moduleerbare koffer
  • Degelijke afwerking
  • Standaard sluithulp kofferdeksel
  • Geluiddemping kan beter
  • Ophangingscomfort met 18-duimers
  • Weinig informatief stuur
  • Hoge laaddrempel
  • Uitrustings- en optiebeleid
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.00/20