Detailtests / Mazda 3 2.0 SkyActiv-G : Looks én inhoud

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Sinds zijn debuut in 2003 heeft de Mazda 3 altijd nieuwe technologieën geïntroduceerd in het merkgamma. Deze vierde generatie van het model is uitgegroeid tot een ‘grand cru’ die de Europese toppers niets meer te benijden heeft. Nu alleen nog het grote publiek overtuigen…

Twee jaar geleden al konden we voor het eerst kennismaken met de nieuwe Mazda 3. Toen ging het nog om een prototype dat werd aangedreven door de nieuwe SkyActiv-X, ruwweg gesteld een benzinemotor die zijn brandstof verbrandt zoals een diesel. Bedoeling van dit originele idee: meer koppel genereren en minder benzine verbruiken. De nieuwe 3 is intussen op de markt verschenen, maar het is nog tot de herfst wachten op die gloednieuwe technologie die ons destijds zo aangenaam wist te verrassen. 

In afwachting begint de 3 zijn loopbaan dus met de 1.8 SkyActiv-D-dieselmotor en de 2.0 SkyActiv-G op benzine. Die laatste doet dienst in zowat het hele Mazda-gamma, met verschillende vermogens. Hier verschijnt hij in zijn minst krachtige versie van... 122 pk. Om maar te zeggen dat deze 3 niet bepaald een bliksemschicht is. Daar staat tegenover dat Mazda veel inspanningen heeft geleverd om zijn middenklasser niet alleen levendig en zuinig te maken, maar ook comfortabeler dan ooit. De Japanner kwam nog nooit zo sterk voor de dag. De Europese rivalen kunnen zich maar beter vasthouden aan de takken van de bomen… 

  • Levendig en sereen weggedrag
  • Rijcomfort (stoelen, geluiddemping)
  • Nauwkeurige bedieningsorganen (stuur, versnellingsbak, remmen)
  • Complete standaarduitrusting
  • Assemblage, afwerking, kwaliteitsindruk
  • Matig koffervolume
  • Wat krappe prestaties
  • Beperkend uitrustingsbeleid
  • Missers navigatiesysteem
  • Slecht zicht achteruit
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie 14.44/20
Bereken de leaseprijs van deze wagen