Detailtests / Mazda 3 2.2 SkyActiv-D

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Net zoals bij de grote 6 kon Mazda ook voor zijn middenklasser 3 niet langer rekenen op de knowhow van Ford. Dat betekent echter niet dat de Japanners een halfslachtig product hebben neergezet, integendeel.

Net zoals bij de CX-5 en 6 is Mazda nagenoeg van een blanco blad vertrokken voor het ontwerp van de structuur en het koetswerk van de 3. Daarbij is veelvuldig gebruikgemaakt van staalsoorten met hoge tot erg hoge trekvastheid, waardoor vele onderdelen lichter konden worden gehouden. Het gevolg laat zich raden: hoewel de algemene stijfheid van de structuur is toegenomen in vergelijking met de vorige generatie (met 31 procent voor de vijfdeurs en met 28 procent voor de vierdeurs), is de nieuweling met de hier geteste dieselmotor zo'n 75 kilo afgeslankt in vergelijking met de vorige Mazda 3 2.2 CDVi (van 1.470 naar 1.395 kilo) én zou de botsveiligheid er nog op vooruitgegaan moeten zijn.

  • Koppelrijke en stille motor
  • Laag normverbruik, CO2-uitstoot
  • Algemene afwerkings- en assemblagekwaliteit
  • Zeer stabiel en geruststellend rijgedrag
  • Vooruitstrevende standaarduitrusting
  • Euro 6-conforzonder DeNOx-filter
  • Hoge basisprijs
  • Beperkend optiebeleid
  • Zicht schuin vooruit
  • Rolgeluiden (18-duimvelgen)
  • Ergonomie en structuur infotainmentsysteem
  • Niet uitzonderlijk zuinig
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.00/20