Detailtests / Lexus UX 300e : Publieksopwarmer

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ze heeft lang getalmd, maar met deze Lexus UX 300e brengt de Toyota-groep eindelijk haar eerste batterij-EV op onze markt. Al is de UX geen baanbrekende nieuwkomer, eerder een opwarmer voor iets veel groters.

Hybrides? Als een kampioen. Waterstof? Als een pionier. Maar elektrische auto’s op batterijen? Nee, daar toonden de Toyota-groep en haar grote baas, Akio Toyoda, zich een koele minnaar van. In het verleden zijn er nochtans wel pogingen geweest. Denk maar aan de voor Californië voorbehouden RAV4 Electric. En binnen het raam van een testprogramma kreeg ook de stadsmus iQ in een latere fase van zijn carrière een stopcontact op zijn flank. Maar het was niet meer dan gerommel in de marge.

2021 Lexus UX 300e: eerste elektrische stap

Een echt EV-programma werd pas opgestart nadat Tesla zich al voluit op de verse koek had gestort. Raar voor een van de grootste autobouwers ter wereld, zeker omdat Toyota door zijn hybrides net zo hecht met elektrificering wordt geassocieerd als Donald Muylle met het “fijne, donkere lijntje” laminaat. Aan die achterstand komt met deze Lexus UX 300e een einde. In Europa moet deze cross-over de CO2-uitstoot van Toyota’s vloot helpen drukken, op globale schaal betekent hij het startschot van een elektrisch offensief waarbij de multinational tegen 2025 tien batterij-auto’s zal tellen. Goed begonnen, half gewonnen?

  • Afwerking, luxe en stilte
  • Geslaagde schokdemping
  • Recordgarantie op batterij
  • Bescheiden rijbereik
  • Beperkte laadmogelijkheden
  • Krappe binnenruimte
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC