Detailtests / Lexus GS F : De antihybride

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Lexus associeer je bij ons spontaan met zijdezachte hybrides. De GS F tapt echter uit een ander vaatje: hij rijdt enkel op benzine en prikkelt de zintuigen met de klank van zijn enorme atmosferische V8. Sensaties verzekerd...

Grote verbrandingsmotoren worden almaar zeldzamer, zelfs onder de kap van luxeberlines. Dat geldt des te meer in Europa, waar de steeds strengere belastingstelsels elke gram CO2 duur laten betalen. Je vraagt je wellicht af waarom Lexus, een merk dat de hybridetechnologie tot in de puntjes beheerst, een grote atmosferische V8 kiest om zijn grote berline GS te verheffen tot de absolute top inzake prestaties. Dat komt natuurlijk in de eerste plaats omdat het wereldwijde productbeleid van Lexus zich voornamelijk richt tot grote markten zoals de Verenigde Staten en Azië, waar grote motoren nog altijd een mooie toekomst hebben. Bovendien geeft Lexus met zijn tegendraadse keuze blijk van originaliteit in een vermogenssegment dat voornamelijk voor zescilinders opteert (Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Maserati Ghibli S, Mercedes-AMG E 43, enzovoort). En tot slot moet een berline van dit kaliber natuurlijk een stevige dosis karakter hebben. En daarvoor is een V8 perfect.

  • Onweerstaanbare klank, volle V8
  • Karaktervolle berline met achterwielaandrijving
  • Binnenruimte en rijcomfort gevrijwaard
  • Bijzonder complete standaarduitrusting
  • Origineel qua vorm en inhoud
  • Buitensporige prijs
  • Wat lastige automaat bij dynamisch gebruik
  • Erg matige ergonomie (uitrusting, multimedia)
  • Wat interieurgekraak
  • Hoge gebruikskosten (belastingen, verbruik, banden, …)
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.93/20