Detailtests / Kia Sorento 2.2 CRDi (A)

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe Kia Sorento een ingrijpende gedaanteverwisseling ondergaan: het rasechte werkpaard van weleer verlegde zijn actieterrein naar het asfalt.

De rijervaring in de nieuwe Sorento heeft niets meer te maken met die in de vorige. De grote Kia evolueerde van een terreinwagen die zich ook op de weg uit de slag trekt, naar een straatauto die nooit een echt terreinbeest zal zijn, anders gezegd van een off roader naar een SUV. Dat betekent niet dat Kia zich zomaar braafj es aansluit bij de massa pseudovierwielaandrijvers (nu hij ook verkrijgbaar is als 4x2). De Sorento maakt zijn overstap namelijk op een intelligente manier, door een upsizing door te voeren voor alles wat te maken heeft met binnenruimte, terwijl hij tegelijk gaat voor downsizing voor de motor, die zo effi ciënt is dat de Sorento kan uitpakken met de krachtigste (197 pk) en zuinigste turbodiesel in zijn klasse. Omdat de Belgische fi scus graag op paarden jaagt, zal Kia tegen 2010 nog met een tweeliter met 150 pk komen. Kortom, dit is een oneigenlijke terreinwagen die alle terreinen wil veroveren. En dat zonder milieuliefhebbers en CO2-grammentellers tegen de haren te strijken...

  • Erg krachtige viercilinderdiesel
  • Laag verbruik
  • Discrete motor (behalve stationair)
  • Interieurindeling
  • Standaarduitrusting
  • Levendig weggedrag, moderne automaat
  • Filtering op slechte wegen niet perfect
  • Uitrustingslacunes, geen navigatie
  • Minder terreinwagen, geen reductiebak
  • Te lawaaierige diesel stationair
  • HogeBIV
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.78/20