Detailtests / Jeep Avenger (2023) - in detail

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De eerste zuiver elektrische Jeep, de Avenger, staat op een Frans onderstel en zal nooit de oversteek naar Amerika maken, maar werd ontworpen voor de steden van het Oude Continent. Wat meteen de vraag doet rijzen: wat blijft er dan nog over van het merk-DNA?

Tijden veranderen en zelfs Jeep moet overschakelen op een zuiver elektrische aandrijving. Die transitie zal de constructeur in Europa beduidend sneller voltrekken dan in Amerika. Het eerste Jeep-model dat het zonder uitlaatpijpen moet stellen, is de Avenger. Hij rolt in Polen van de band en zal aan deze kant van de Atlantische Oceaan blijven; de kans is namelijk klein dat hij met zijn wespentaille enige bijval zou oogsten in Amerika.

Maar klein of niet, de Avenger geeft wel het startschot voor een elektrisch offensief bij de constructeur: Jeep wil uitgroeien tot de marktleider op het vlak van emissievrije SUV’s, en zal daarom tegen eind 2025 vier batterij-elektrische modellen op de markt brengen. Drie daarvan kennen we al: deze kleine Avenger krijgt volgend jaar het gezelschap van de middelgrote Recon (met vierwielaandrijving en afneembare koetswerkpanelen) en in 2025 wordt de enorme Wagoneer (rivaal van de Range Rover) verwacht. Tegen 2030 wil Jeep in Europa nog alleen maar elektrische auto’s verkopen.

 Foto’s: Julien Mahiels

  • Stijlvolle, geslaagde en innemende kleine cross-over
  • Laag energieverbruik, behoorlijk rijbereik
  • Interessante verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Beperkte regeneratiemogelijkheden
  • Veel harde kunststoffen in het interieur
  • Geen goedkopere versies met verbrandingsmotor
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen