Detailtests / Jaguar I-Pace EV400 : De eerste échte Tesla-rivaal

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Lange tijd heeft Tesla bijna het alleenrecht gehad van de volledig elektrisch aangedreven auto in het hogere marktsegment. Daarin komt nu verandering: de eerste concurrent van een ‘klassieke’ constructeur is de Jaguar I-Pace. Wij onderwierpen hem aan onze bekende testprocedure.

Met zijn lengte van nauwelijks 4,7 meter is de I-Pace beduidend kleiner dan een Tesla Model S of Model X (die respectievelijk 4,98 en 5,05 meter lang zijn en ook zo’n 7 tot 10 centimeter breder zijn). In feite zijn de afmetingen van de I-Pace vergelijkbaar met die van de Model 3, die nu toch al een aardig tijdje op zich laat wachten. Maar met net geen drie meter heeft de I-Pace dan weer wel een langere wielbasis dan beide grote Tesla’s, en door zijn lage daklijn en vrij hoog opgetrokken gordellijn lijkt hij wel groter dan hij is. Vandaar dat we hem, ook bij (tijdelijk) gebrek aan andere ernstige rivalen, toch gemeten hebben aan het elektrische duo uit Californië.

De officiële benaming van de auto is I-Pace EV400, waarbij de modelbenaming staat voor Electric Vehicle 400, want beide elektrische motoren leveren samen 400 pk. Het laat veronderstellen dat er nog varianten in de pijplijn zitten met andere vermogens. Er zijn al geruchten over een instapversie met minder krachtige motoren (één of twee), maar als de auto het verhoopte succes zou oogsten, dan zien we Jaguar ook nog wel een SVR-variant uit zijn hoed toveren. Ook bij Tesla heb je verschillende vermogensvarianten en zelfs batterijversies van alle modellen.

De I-Pace staat op een eigen onderstel. De structuur en het koetswerk zijn grotendeels uit lichte materialen vervaardigd, hoofdzakelijk aluminium, maar ook uit kunststoffen. De auto biedt plaats aan vijf inzittenden en wordt voortbewogen door twee even sterke elektromotoren, één voor- en één achteraan, die elk hun eigen as aandrijven, zodat de auto de facto een permanente vierwielaandrijver is. Visueel ziet hij er heel gestrekt uit, door de lage daklijn, maar in feite hebben we hier te maken met een zogenaamde cross-over, een mix van een gewone berline en een SUV. De I-Pace kan een goede Cx-waarde van 0,29 voorleggen, maar dat is zeker geen record.

  • Zeer goede prestaties
  • Rijcapaciteiten op elke ondergrond
  • Rijgemak en comfort
  • Uitgebreide connectiviteit
  • Attractieve vormgeving, functionaliteit
  • Niet goedkoop
  • Snelladen niet zo evident
  • Zicht naar achteren
  • Rijbereik bij sportieve rijstijl
  • Beperkt aanhangergewicht
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 16.19/20