Detailtests / Jaguar F-Type Coupé V6

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe Jaguar F-Type Coupé kost minder dan de roadster waarvan hij is afgeleid, rijdt minstens even plezierig en ziet er zo mogelijk nóg aantrekkelijker uit. What's not to like?

Net zoals zijn grote broer XK en de luxelimousine XJ (maar ook de Range Rover en Range Rover Sport van concerngenoot Land Rover) heeft de F-Type een structuur en koetswerk die volledig van aluminium zijn gemaakt. Dat metaal is hier bovendien niet gelast, maar wel bevestigd met extreem sterke lijm - het aluminium zou eerder scheuren dan dat de lijm zou lossen - en popnagels. Het gaat om een techniek die uit de vliegtuigindustrie komt en de Jaguar Land Rover-groep handenvol geld aan ontwikkeling heeft gekost... Het platform is nieuw, maar de motoren kennen we al: de 3.0-V6 met compressor en directe injectie levert naar keuze 340 of 380 pk (in de S-uitvoering), waarbij die laatste zich onderscheidt door een standaard sperdifferentieel en adaptieve schokdempers. Een hele trap hoger staat de 5.0-V8, eveneens met compressor.

  • Bloedmooie auto met perfecte proporties
  • Sterke 'basismotor', uitlaatklank
  • Uitstekende ZF-achttrapsautomaat
  • Evenwichtig en plezierig weggedrag
  • Verhouding prijs-prestaties-uitrusting
  • Verbeterde afwerking t.o.v. roadster
  • Kleine uitrustingshiaten (regen- en lichtsensoren)
  • Zicht rondom, zeker met kofferspoiler omhoog
  • Kleine en onhandige koffer (met reservewiel)
  • Vrij stugge passieve ophanging
  • Automaat niet altijd even vloeiend
  • Geen sperdifferentieel
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.74/20