Detailtests / Infiniti Q50 2.2d

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Aangezien een berline op het Oude Continent pas echt carrière kan maken als hij over een degelijke dieselmotor beschikt, voorziet Infiniti zijn Q50 van een... Duitse 2.2D. Een overtuigende combinatie?

Ondanks zijn royale afmetingen (4,80 meter lang, 1,82 meter breed) blijft de Q50 een instapmodel bij Infiniti... in afwachting ten minste van de nakende lancering van de Q30. Die compacte voorwieltrekker zal van de band rollen in Sunderland (Groot-Brittannië) en moet de A3, 1-Reeks en A-Klasse het vuur aan de schenen leggen. In tegenstelling tot de SUV QX50 (vroeger EX) en alle andere modellen die het merk op dit moment bouwt, kan in de Q50 de V6-benzinemotor worden vervangen door een 'kleine' zelfontbrander. Het gaat in dit geval om een viercilinder-in-lijn, ontworpen en gebouwd door... Mercedes, meer bepaald de 2.2 (codenaam OM651) in de versie met enkele turbo. Deze krachtbron maakt ook het mooie weer in heel wat modellen van de constructeur met de ster, met dat verschil dat Infiniti enkel recht heeft op de Euro 5-versie en dus niet op de BlueTec-evoluties waarmee hij aan de Euro 6-normen voldoet. Al bij al een faire oplossing. We konden ons al moeilijk voorstellen dat de Duitsers de allernieuwste versie van hun 2.2 aan een potentiële concurrent zouden leveren... Maar goed, deze overeenkomst blijkt al een uitstekende zet voor Infiniti, al was het maar voor zijn imago. Voor het overige blijft de Q50 2.2D een achterwielaandrijver met een meerarmige achteras en een voortrein met dubbele driehoeken. De meest opvallende technologische innovatie van het model is echter het elektronische steer by wire-systeem (zonder mechanische verbinding tussen het stuur en de wielen dus), ook al wordt dit niet systematisch gemonteerd op de dieselversies van de Q50. Meer hierover leest u in het hoofdstuk 'Onderstel'.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC