Detailtests / Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi A : Waardig vlaggenschip

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Hyundai Santa Fe is gegroeid… of gekrompen, al naargelang je vergelijkt met zijn gewone voorganger of met de Grand-afgeleide. Kan het nieuwe model beide versies tegelijk vervangen?

In het begin van de jaren tweeduizend was Hyundai in Europa bij lange na niet de speler die het merk vandaag is. De term SUV zei het grote publiek nog niet veel en de eenvolumer – of de break, die in België altijd erg populair is geweest – wierp zich op als het meest aanlokkelijke aanbod voor gezinnen. Dat is de context waarin de allereerste Santa Fe bij ons op de markt kwam. Met zijn stoere dikke bumpers, zijn bolle spatborden en zijn dakstangen viel hij meteen in de smaak en gaf hij de geloofwaardigheid van de Zuid-Koreaanse autobouwer een stevige boost.

Een kleine twintig jaar later lanceert Hyundai de vierde generatie van de Santa Fe, maar in de tijd daartussen heeft het een heel gamma avontuurlijke auto’s uitgebouwd en verkocht het maar liefst 1,6 miljoen SUV’s op ons Oude Continent. Dat de Koreanen snel leren, weten we, maar hebben ze deze keer de goede beslissing genomen? In plaats van twee chassislengtes aan te bieden zoals voordien – Santa Fe en Grand Santa Fe – heeft de constructeur er nu voor gekozen zijn nieuwe model precies tussen die twee in te positioneren. Een keuze die niet zonder gevolgen blijft…

  • Algemeen rijcomfort (ophanging, motor)
  • Geluiddemping, aangenaam interieur
  • Wegligging, geruststellende vierwielaandrijving
  • Binnenruimte, beschikbaar met 7 plaatsen
  • Rijkelijke en bijdetijdse uitrusting
  • Hoog gewicht voelbaar
  • Hinderlijk grote buitenmaten, draaicirkel
  • Afwerking kan beter
  • (enkele harde plastics)
  • Beperkend uitrustingsbeleid
  • Prijskaartje
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.42/20