Detailtests / Hyundai Kona 1.0 T-GDi : Sympathieke tandem

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met zijn wielkasten van zwarte kunststof, zijn grote velgen en zijn opengewerkte bumpers trekt de nieuwe Hyundai Kona al van bij de eerste oogopslag de aandacht. Maar wat gaat er schuil achter al die stoerdoenerij?

Premiummerken, massaconstructeurs, lowcostmerken: allemaal gaan ze massaal aan de kleine SUV of cross-over. Zo ook het Koreaanse duo Kia-Hyundai, dat in het kielzog van de Kia Stonic (zie de wegtest in AG 994) nu ook diens Hyundai-neefje lanceert, de Kona. Maar terwijl de Stonic eerder een hoger op zijn poten staande stadsauto is (hij is tenslotte gebaseerd op het platform van de Rio), tooit zijn Hyundai-tegenhanger zich in een veel stoerder en agressiever kleedje, met grote zwarte wielkasten en opvallende bumpers. En het blijft niet bij visuele spielerei, want deze Kona is een van de weinig kleine SUV’s die ook verkrijgbaar is met vierwielaandrijving, waarmee hij de beloftes van zijn offroadlook ook naast het asfalt kan nakomen. Jammer genoeg is die 4x4-overbrenging het voorrecht van de grootste motoren, die op onze markt weinig bijval oogsten.

  • Veilig weggedrag
  • Rijplezier
  • Rijkelijke standaarduitrusting
  • Stille motor
  • Samenspel motor-versnellingsbak
  • Nog veel harde kunststoffen
  • Matige binnenruimte
  • Kleine koffer
  • Weinig krachtige motor
  • Geen vierwielaandrijving voor 1.0 T-GDi
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.12/20