Detailtests / Hyundai i30 1.0 T-GDi : Netjes in de rij

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Europeanen denken nogal gauw dat de beste middenklassers van hun continent komen. Deze derde generatie van de Hyundai i30 hoopt dat cliché onderuit te halen en rekent daarvoor onder meer op zijn nieuwe 1.0-turbobenzine.

Exact tien jaar nadat Hyundai de i30 in Europa lanceerde, viert het Koreaanse merk de komst van de derde generatie van deze compacte middenklasser. In Zuid-Korea leren ze (erg) snel en worden uit elke voorgaande ervaring lessen getrokken. Wie enkel naar de buitenkant kijkt, zal misschien vinden dat de nieuwe i30 te consensueel oogt, persoonlijkheid mist of zelfs wat flets vormgegeven is. En ja, het is juist dat Hyundai in het verleden al meer durf aan de dag gelegd heeft in zijn styling, met verrassende welvingen en Aziatische inspiratie in het design. Maar een blik op de verkoophitlijsten in deze categorie volstaat om duidelijk te maken dat originaliteit geen vereiste is om uit te blinken bij de middenklassers. In navolging van de Volkswagen Golf, de Peugeot 308 en de Opel Astra heeft nu ook de nieuwe Hyundai i30 beslist om vooral zijn soberheid in de verf te zetten. Een typisch Europese reflex. Of dat voldoende is om het clientèle bij bosjes te doen vallen voor de charmes van deze Koreaan? In Seoel (of in het Duitse Rüsselsheim, waar deze auto voornamelijk is ontwikkeld) hebben ze vast een hele lade vol studies klaar die dat aantonen...

  • Algemeen comfort (ophanging, geluiddemping)
  • Gezond en nauwkeurig weggedrag
  • Aangename bedieningsorganen
  • Volledige uitrusting, degelijke afwerking
  • Uitgebreid waarborgpakket
  • Verbruik kan oplopen
  • Kwaliteitsindruk (plastics)
  • Matig koffervolume en toegankelijkheid
  • Geen uitgeholde vloer achterin
  • Problemen met Bluetooth-verbinding
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie 15.00/20
Bereken de leaseprijs van deze wagen