Detailtests / Hyundai i20 1.2 84

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Net als de andere modellen van Hyundai wil de nieuwe i20 niet langer genoegen nemen met de rol van rationele outsider in zijn segment. En dus wordt de eerste generatie van het model al na amper vijf jaar met pensioen gestuurd.

Toen Hyundai in augustus 2014 trots aankondigde dat de nieuwe i20 in de startblokken stond, moesten we toch even de wenkbrauwen fronsen. Zo vroeg al? De vorige was amper vijf jaar op de markt... Daarbij hadden we echter twee dingen over het hoofd gezien: de wervelende dynamiek die in het B-segment heerst, maar ook de gretigheid van de Koreaanse constructeur. Dat verklaart waarom de i20 kan uitpakken met een compleet nieuwe look, die duidelijk wat chiquer is en compleet verschilt van het smoeltje van zijn voorganger. Hyundai zet duidelijk in op kwaliteit en welzijn, met argumenten uit een hogere klasse, in de eerste plaats een weelderige binnenruimte en een ongeziene uitrusting voor een Hyundai uit het B-segment.
Er is met andere woorden een lange weg afgelegd sinds de Getz uit 2002, die maar liefst zeven jaar in de catalogus bleef staan en in 2009 werd afgelost door de eerste generatie van de i20. De facelift van dat model in 2012 – en allicht ook de deelname ervan aan het Wereldkampioenschap Rally – poetste het blazoen van de i20 stevig op, met als resultaat dat deze Koreaanse veelzijdige stadsauto elk jaar hoger en hoger scoort in de verkoopstatistieken. In België was de i20 in 2014 de op één na best verkochte Azia­wtische auto in zijn segment, na de Toyota Yaris (die kan rekenen op zijn hybride aandrijfgeheel). Daarmee ging hij heel wat Europese rivalen vooraf, onder meer de Seat Ibiza en Skoda Fabia.
De nieuwe generatie verhoogt nu de inzet en richt zijn pijlen onverdroten op de bestsellers van de categorie, die wordt aangevoerd door de Duitse en Franse modellen. Wij voelen hier de vijfdeurs aan de tand, maar wie een bezoek heeft gebracht aan het Brusselse autosalon, heeft daar ongetwijfeld de sympathieke Coupé-variant opgemerkt. Die driedeurs-i20 zal bovendien als basis dienstdoen voor Hyundai’s nieuwe WRC-wapen, bestuurd door onze landgenoten Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Om maar te zeggen dat de naam ‘i20’ in 2015 nog wel vaker over de tong zal gaan...

  • Geslaagde en elegante look
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Binnenruimte, goed ontworpen achterbank
  • Koff ervolume, handige dubbele laadvloer
  • Verzorgde geluiddemping, stille motor
  • Verhouding prijs-uitrusting Intro Edition
  • Verouderde 1.2, fl etse hernemingen
  • Weinig inspirerend weggedrag
  • Geïntegreerd gps (nog?) niet verkrijgbaar
  • Uitrustingsbeleid
  • Prijsstijging t.o.vvoorganger
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.00/20