Detailtests / Hyundai i10 1.1i, 1.1i A & 1.1 CRDi

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Hyundai i10 is technisch sterk gebaseerd op de Kia Picanto. Omdat hij echter de minivolumer Atos moet opvolgen, krijgt hij een meer uitgesproken eenvolumerlijn.

De nieuwe Hyundai i10 vormt een erg homogeen pakket. Hij is opvallend ruim, oogt guitig en biedt een mooie verhouding tussen prijs en uitrusting. Het weggedrag is weinig speels of gesofisticeerd, maar wel erg veilig en de kleine Koreaan is comfortabeler dan de meeste van zijn rivalen. Wie van plan is om zich vaak buiten de stad te wagen, kiest best voor de diesel, die niet alleen beter presteert op de snelweg, maar tussen twee tankbeurten in ook een grotere afstand kan afleggen door zijn kleinere dorst en bovendien minder kabaal maakt. Door zijn forse prijs (ondanks de CO2-korting) moet je echter wel voldoende kilometers rijden wil je het prijsverschil met de benzineversie terugverdienen. De 1.1 krijgt het buiten de bebouwde kom wat lastiger om mee te kunnen met het verkeer, zeker met de verouderde automaat, maar volstaat voor wie zijn verplaatsingen hoofdzakelijk binnen de stad doet. Of om het anders te zeggen: de veel goedkopere 1.1 spreekt vooral het verstand aan, de prettigere diesel eerder het hart.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC