Detailtests / Honda Civic 1.6 i-DTEC

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zelden werd zo hard uitgekeken naar een instapdiesel als in het geval van de 1.6 i-DTEC. Honda's tweede huiseigen zelfontbrander moet de poorten openen naar grotere Europese verkoopvolumes.

De nieuwe i-DTEC van 1,6 liter is niet bedoeld als vervanger voor de 2,2-liter, de eerste dieselmotor die het op twee na grootste Japanse merk zelf ontwikkelde en die nog steeds meekan in zijn cilinderinhoudsklasse. Van bij zijn lancering in 2003 kon de 2.2i-CTDi op erkenning rekenen en tien jaar later blijft het motorblok een toonbeeld van geraffineerde werking, in die mate zelfs dat je haast zou geloven dat het een benzine is. Het was destijds de eerste viercilinder-turbodiesel die zijn zuigerslagen absoluut wist te beheersen. Van meet af aan pakte hij uit met de beste prestaties op het vlak van geluiddemping, werkingscomfort en verbruik. En toch kon hij geen plaats veroveren in de verkoophitparade, gewoonweg omdat een 2,2-liter op sommige dieselminnende markten een fiscale grens overschrijdt. Met deze zestienhonderd nestelt Honda zich in het hart van de dieselmarkt, die net als die van de benzine onder druk van CO2-maatregelen een downsizing heeft ondergaan.

  • Zijdezachte en uitzonderlijk zuinige motor
  • Erg slimme moduleerbaarheid
  • Uitzonderlijke geluiddemping
  • Weggedrag, snedig en nauwkeurig onderstel
  • Grote koffer
  • Rijplezier, aangename bedieningsorganen
  • Ergonomie instrumenten en infoschermen
  • Instap achterin en zicht achteruit
  • Uitrustingsbeleid (geen open dak mogelijk)
  • Dure topversie
  • Geen automaat mogelijk
  • Klein dealernetwerk in België
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.00/20