Detailtests / Ford Ranger 3.2 TDCi : Werkpaard met manieren

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Ford Ranger deed het bij ons al erg goed in de verkoopstatistieken, maar zijn facelift maakt hem nog interessanter. Zo heeft de populaire pick-up voortaan recht op nieuwe rijhulp- en multimediasystemen.

Sinds zijn lancering in 2011 heeft de huidige Ford Ranger een uitzonderlijke opmars meegemaakt, om vorig jaar uit te groeien tot de populairste pick-up in Europa, met meer dan 27.300 verkochte exemplaren – een stijging van 27 procent in vergelijking met 2014. Hetzelfde succesverhaal beleeft hij in België, met 1.250 verkochte exemplaren. In zowat alle gevallen ging het daarbij om versies met dubbele cabine; amper 2 procent van de kopers kiest voor de Super Cab met verlengde laadbak en krappere achterste zitplaatsen.

Om maar te zeggen dat een pick-up niet langer alleen maar een utilitair voertuig is, maar ook in staat moet zijn om personen te vervoeren in een relatief aanvaardbaar comfort. Om diezelfde reden krijgt de Ranger nu de jongste technologieën op het vlak van communicatie en rijhulpsystemen. Het rustieke werkpaard is meer dan ooit een partner voor elke dag geworden. Een pick-up wordt niet meer alleen gekocht uit noodzaak, maar uit vrije wil. En voor sommigen natuurlijk om belastingen te ontwijken...

  • Wegligging en terreincapaciteiten
  • Bijzonder complete standaarduitrusting
  • Modern, ruim en goed afgewerkt interieur
  • Interessant laadvermogen (1.260 kilo)
  • Interessant sleepvermogen (3.500 kilo)
  • Fiscaal gezien interessant
  • Wat stugge achtertrein in onbeladen toestand
  • Kwetsbaar aanraakscherm
  • Hoge basisprijs, dure opties
  • Trekhaak en afsluiting laadbak niet standaard
  • Hoog gewicht
  • Vervelend deksel middenarmsteun

In het kort

14.23 op 20
Conclusie / Ford Ranger 3.2 TDCi

De Ford Ranger is niet voor niets de meest verkochte pick-up in België en Europa. En deze faceliftversie zou dat succes alleen maar moeten versterken. Naast zijn gespierde stijl verleidt hij met zijn rijke uitrusting en zijn chique interieur, zeker in deze Wildtrak-livrei, die aangekleed is met leder en aluminium. De plastics zien er nog altijd wel goedkoop uit, maar ze passen goed bij elkaar en zijn degelijk geassembleerd. De nieuwe rijhulpsystemen en multimediaterminal maken het plaatje compleet. Alleen hadden we voor die laatste liever een draaiknop gezien dan een aanraakscherm, zeker omdat de Ranger als gevolg van zijn utilitaire roeping soms in minder gunstige omstandigheden zal moeten werken. Want tenslotte zal deze pick-up toch ook – en vooral – voor zijn laad- en sleepcapaciteiten worden gekozen: tot 1.260 kilo in de laadbak en tot 3,5 ton aan zijn trekhaak, daar kun je al wat mee. Bovendien combineert de Ranger die kwaliteiten met een aanvaardbaar comfort voor vier volwassenen, zowel op geasfalteerde wegen als daarbuiten. Kortom, deze pick-up is van alle markten thuis.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!