Detailtests / Dodge Viper SRT-10

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Viper SRT-10, die bij ons zijn echte familienaam terugkrijgt, is zonder twijfel de meest exuberante Amerikaanse roadster. Toch werd de Dodge wat minder macho...

De nieuwe Viper, die SRT-10 heet, werd helemaal ontworpen en ontwikkeld door de afdeling Street & Racing Technologies. In de Verenigde Staten werd hij in
augustus 2002 gelanceerd als modeljaar 2003, terwijl hij bij ons opnieuw ingevoerd wordt onder de naam die hij nooit had mogen verliezen: Dodge. De ontwerpers hebben niet zomaar de targabeugel met geïntegreerde achterruit weggenomen ? die de turbulenties veroorzaakte ? of gewoon de buitenkant gefacelift. Ze hebben de wielbasis met 66 millimeter verlengd, met de bedoeling om, zonder aan het interieur of aan de koffer te raken, een bergruimte te integreren waarin het opgevouwen frame van een volwaardige kap past. Daarnaast werd meer dan de helft van de oetswerkpanelen en van de structurele elementen gewijzigd, wat een gewichtsbesparing van 45 kilogram oplevert. In één moeite brachten de ontwerpers meer dan honderd aanpassingen aan ter verbetering van de algemene stijfheid, de prestaties, het evenwicht op de weg en het rijcomfort. De nieuwe Viper blijft echter trouw aan een buizenchassis met centrale balk, aan een koetswerk in composietmateriaal en aan een aluminium V10-motor met rode kleppendeksels, die overlangs onder een erg lange motorkap ligt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!