Detailtests / Dacia Lodgy

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Na het succesverhaal van de Duster komt Dacia nu voor de dag met de Lodgy, een ruime eenvolumer met een bodemprijs en uitrustingsmogelijkheden die ongezien zijn voor het Roemeense merk.

Het bleek een prima zet van Louis Schweitzer, de toenmalige baas van Renault, om op 2 juli 1999 het Roemeense merk Dacia te kopen, ook al werd de overname toentertijd op heel wat hoongelach onthaald. Wie had destijds kunnen vermoeden dat de halsstarrigheid van één man gecombineerd met een welbepaald bestek tot een van de mooiste automobielsuccessen van de jongste jaren zou leiden? In ieder geval is wie toen de draak stak met de operatie, vandaag het lachen vergaan, want Dacia is goed voor dertig procent van de wereldwijde verkoop van de Renault-groep. Er zijn al meer dan twee miljoen Dacia’s verkocht sinds 2004, waarvan 813.000 alleen al in 2011.

En Dacia wil het daarbij niet laten: met een jaarlijkse vooruitgang van meer dan twintig procent wil het tegen 2016 uitkomen op 1,6 miljoen auto’s per jaar. Daarvoor wordt het gamma uitgebreid en gediversifieerd. Vandaag met de eenvolumer Lodgy, binnenkort met de van schuifdeuren voorziene bestelbreak Dokker en zijn bestelwagenvariant, in afwachting van een geplande stadsauto waarvan de basisprijs onder de 5.000 euro zou moeten blijven.

  • Recordbinnenruimte, 7 echte zitplaatsen
  • Eenvoudige en efficiënte moduleerbaarheid
  • Beperkt prijskaartje
  • Behoorlijke prestaties
  • Verbruik, ophangingscomfort
  • 3 jaar garantie
  • Geluiddemping op de snelweg
  • Uitrustingslacunes
  • Lacunes passieve veiligheid (hoofdairbags)
  • Onvoldoende centrerend stuur
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.18/20