Detailtests / Cupra Leon Break e-hybrid : Pimp my Seat

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De naam Cupra werd oorspronkelijk gebruikt om de sportiefste versies van Seat aan te duiden, maar staat intussen voor een volwaardig merk binnen de Volkswagen-groep. Sommige Cupra-modellen zijn evenwel nog steeds getunede Seats. Zoals deze Leon, die we testten als break.

Vanuit het niets een nieuw merk lanceren is niet eenvoudig. Bij gebrek aan een industriële geschiedenis of een sportief palmares moet je dus gespreksstof genereren, zelfs als er weinig of niets te zeggen valt. Een oefening die vergelijkbaar is met wat commentatoren (moeten) doen op 24/7-nieuwszenders: praten in het luchtledige. Absolute toppers in deze discipline zijn marketinglui en designers. Daarom steken we ons licht op bij Alejandro Mesonero Romanos, ook al werkt hij niet meer bij Seat/Cupra –hij is zijn voormalige baas, Luca de Meo, gevolgd richting Renault. Op de website cupraofficial.be staat (onder meer) het volgende te lezen: “Deel uitmaken van een familie, dat gevoel wilden we oproepen. Vandaar het idee van de driehoeken. Denk aan twee driehoeken die elkaar kruisen. De vorm van een driehoek is heel dynamisch. Hij heeft een stabiele basis en wijst duidelijk in een bepaalde richting.”

Kunt u volgen? Wij niet... Hoe dan ook, op dit moment is het enige ‘echte’ Cupra-model de Formentor, die we in ons vorige nummer al aan een Gedetailleerde Wegtest hebben onderworpen. De SUV Ateca en de Leon (vijfdeurs of break) zijn Seat-modellen die werden aangepast en overgoten met een Cupra-saus. We merken hier meteen ook even op dat de invoerder ons bij het ter perse gaan nog geen informatie kon verstrekken over de prijzen en de standaarduitrusting van de Cupra Leon.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!