Detailtests / Corvette C7 Stingray

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De vier uitlaten die uitdagend uit de achterdiffusor van de nieuwe Corvette priemen, lijken wel vuurmonden. Om beter de jacht op de Porsche 911 Carrera te kunnen openen, zo lijkt het wel...

Eerste vaststelling: Chevrolet heeft beslist om voor deze C7 de naam 'Stingray' (of pijlstaartrog') te reanimeren, een epitheton dat ook gebruikt werd voor de tweede generatie uit 1963, omdat die door de vorm van zijn achterbouw en de naad boven op de auto sterk deed denken aan de genoemde kraakbeenvis. Maar de nieuwe Corvette C7 heeft uiteraard niets meer gemeenschappelijk met zijn voorvader uit 1963. En ook niet met zijn rechtstreekse voorganger, de C6 uit 2005. Zijn koetswerk is bijvoorbeeld niet langer van staal, maar wel van aluminium, verstevigd met magnesium balken - zoals in de vorige Z06 en ZR1, die veel overnamen van de C6R-racewagens. Op papier kon hij zo 45 kilo besparen en tegelijk zijn stijfheid met 57 procent vergroten. Ook onder de motorkap vond een kleine revolutie plaats, want het gloednieuwe 'small block' van 6,2 liter - dat LT1 heet in plaats van LS3 - ziet zijn vermogen toenemen met 30 pk en 55 Nm, terwijl het ook zuiniger is, dankzij een systeem dat in het rijprogramma Eco vier van de acht cilinders uitschakelt. En alsof de Corvette de Porsche 911 nog dichter wil benaderen, heeft Chevrolet eveneens een nagelnieuwe manuele versnellingsbak ontwikkeld... met zeven verhoudingen. De nakende Z06 zal nog meer schitteren met zijn 625 pk - zijn prestatieniveau lijkt nu al dat van de vorige ZR1 te evenaren, zodat we ons afvragen waar die topversie zal eindigen... Ten slotte bulkt de Corvette Stingray ook van de sportieve technologie. Verwacht dus geen dodehoeksensoren, spoorassistentie of actieve snelheidsregelaar; hier zijn alle accessoires gericht op het rijden. We denken dan specifiek aan het Z51 Performance Package, dat standaard is in Europa (en nota bene een sperdifferentieel omvat), of aan het head-updisplay, het aanpasbare instrumentenbord, de Driver Mode Selector DMS (waarmee je verschillende rijprogramma's kunt selecteren), de actieve uitlaat, de Data Performance Recorder (een HD-telemetriesysteem, vanaf 2015) en - last but not least - een nieuwe generatie van de adaptieve schokdemping Magnetic Ride, die nu 40 procent sneller reageert.

  • Sportieveling met rijke geschiedenis, uitstraling
  • Bedwelmende en lyrische motor
  • Verhouding prijs-prestaties, volledige uitrusting
  • Vol karakter
  • Evenwichtig en efficiënt rijgedrag
  • Relatief gebruiksgemak
  • Afwerkingsdetails
  • Demping van rolgeluiden
  • Snel dorstige motor
  • Langzame versnellingsbakbediening
  • Complexe ergonomie
  • Brutale cilinderuitschakeling
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.62/20