Detailtests / Chevrolet Volt

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Op 22 juni van dit jaar vond in AutoGids de eerste gedetailleerde wegtest van een elektrische auto, de Nissan Leaf. Vandaag hebben we de eerste elektrische auto met range extender: de Chevrolet Volt.

Omtrent de Chevrolet Volt is een hele polemiek ontstaan: gaat het hier nu om een elektrisch aangedreven auto of om een soort hybride? De conclusie is dat je louter technisch moet spreken van een pluginhybride, maar dat de geest van de toepassing en het verwachte (en gewilde) gebruik aansluiten bij een elektrisch voertuig. Dat kan een overbodige discussie lijken, maar bijvoorbeeld in ons land heeft ze serieuze consequenties: in bedrijfswagentermen gaat het hier om een verschil in aftrekbaarheid van 90 of 120 procent. Technisch gezien is de auto qua onderstel schatplichtig aan de Opel Astra, met zijn veerpoten en driehoeken vooraan en de halfstarre as achteraan, terwijl de 1,4-literbenzinemotor ook rechtstreeks uit Opels voorraadkast komt. Voor het overige is de Volt natuurlijk vrij origineel door de aanwezigheid van twee bijkomende elektrische motoren voorin: één om de wielen aan te drijven, een andere die hoofdzakelijk dienstdoet als generator. De grote, geklimatiseerde batterij zit in T-vorm tussen de achterste plaatsen en achter de achterbank. Op die manier is er toch plaats voor vier personen en hun bagage.

  • Aangenaaaandrijfgeheel
  • Rijbereik van een klassieke auto
  • Veilig en aangenaaweggedrag
  • Overwegend geruisloos tijdens het rijden
  • Vrij volledige standaarduitrusting
  • Uitstootvrij rijden mogelijk
  • Hoge prijs
  • Oplaaddiscipline vereist
  • Hinderlijk lage voorspoiler
  • Ridicule bagageafdekking
  • Keuze van sommige afwerkingsmaterialen
  • Slechte koplampen
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.00/20