Detailtests / Chevrolet Cruze Station Wagon 1.7D

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Chevrolet Cruze heeft altijd al zijn kwaliteiten gehad, maar een groot gemis was het ontbreken van een breakversie. Die is er ondertussen, en tegelijk werd het motorgamma grondig geactualiseerd.

De Cruze heeft nog altijd heel wat onderdelen gemeen met de Opel Astra - hij destijds dan ook het platform inwijden dat later zou dienen voor zijn Duitse neef. Sinds kort mag hij dan ook enkele actuele motoren uit de Opel-stal gebruiken. Naar verwachting de meest populaire daarvan op onze markt zal de 1.7D zijn, waarover we het hier hebben. Aan benzinezijde kwam de 140 pk sterke 1.4T van Opel-makelij de vroegere 1.8 vervangen, tenminste voor de vijfdeurs en de breakversie, want in de vierdeurs blijft de ongeveer even krachtige 1.8 (141 pk) merkwaardig genoeg op post. Verder blijft een atmosferische 1.6 op benzine (124 pk) verkrijgbaar, evenals een tweeliter-diesel. Die laatste is echter niet meer de TCDi van VM Motori met 125 of 150 pk uit het begin van de carrière van de Cruze. Evenmin gaat het om de motor uit de Malibu (die van Opel komt en dus eigenlijk van Fiat-origine is)... al levert hij wel ongeveer hetzelfde vermogen: 163 tegenover 160 pk. Sta ons toe om dat vanuit het rationaliseringsoogpunt een beetje vreemd te vinden.

  • Aangename motor
  • Veilig en nauwkeurig weggedrag
  • Geslaagd onderstel
  • Erg gunstige verhouding prijs-uitrusting
  • Geslaagde look
  • Praktisch ingerichte koffer
  • Geen moderne actieveveiligheidssnufjes
  • Materiaalkwaliteit kan nog beter
  • Beperkend uitrustingsbeleid
  • Soms weerbarstige bedieningstoetsen
  • Korte onderhoudsintervallen
  • Automaat niet verkrijgbaar
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.00/20