Detailtests / BMW X7 30d 258 : De limousine-SUV

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De X7 is met zijn gigantische muil en dito formaat duidelijk op Amerikaanse leest geschoeid. Maar hoe doet BMW’s reuzen-SUV het op de Europese wegen? Wij testten hem als meer voor het Oude Continent geschikte 30d.

Zoek niet verder: er is niets groters bij BMW. De nieuwe X7 is dan ook vooral bedacht voor het Land van Uncle Sam, waar hij trouwens ook gebouwd wordt, in de BMW-fabriek van Spartanburg (in de staat South-Carolina), de bakermat van de SUV’s van het merk. BMW’s vlaggenschip is 5,15 meter lang, 2 meter breed en bijna even hoog. Dat maakt hem nog imposanter dan zijn gedoodverfde rivaal, de Mercedes GLS (5,13 meter), die binnenkort vernieuwd zal worden. Alleen de Range Rover LWB (de versie met verlengde wielbasis, 5,20 meter) en de Cadillac Escalade (5,18 meter of… 5,70 meter als lange versie) overtroeven hem nog. De Audi Q7 is daarentegen een stukje kleiner (5,05 meter). Achter zijn imposante radiatorrooster (het grootste ooit op een BMW…) laat de X7 de keuze uit drie zes-in-lijnturbomotoren: een drieliter op benzine met 340 pk (40i), de drieliter-diesel die hier aan bod komt (30d, 258 of 211 pk), en de daarvan afgeleide versie met maar liefst vier turbo’s en 400 pk (M50d). De 50i met zijn V8 op benzine is in Europa niet te krijgen.

  • Luxueus interieur, afwerking
  • Zeven volwaardige plaatsen
  • Degelijke standaarduitrusting
  • Aangename motor, prestaties
  • Redelijk verbruik gezien formaat en gewicht
  • Hinderlijk grote afmetingen
  • Hoog gewicht
  • Kleine koffer in zevenzitsconfiguratie
  • Hybrideversie niet verkrijgbaar
  • Niet erg snelle moduleerbaarheid (elektrisch)
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.54/20