Detailtests / BMW X1 xDrive23i (2022) - in detail

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Het eerste dat opvalt wanneer je deze derde BMW X1-generatie in het echt ziet? Zijn postuur: deze SUV staat tegenwoordig bijna even stevig op zijn poten als een X3. Terecht, want ook qua technologie speelt hij tegenwoordig de eerste viool.

Toen de eerste X1, intern bekend als ‘E84’, in 2009 zijn opwachting maakte, was hij nog de benjamin van de Beierse SUV-familie – een broertje voor de X3 en de X5, die op dat moment respectievelijk vijf en tien jaar op de markt waren. Vergeleken met dat duo was die eerste X1 nog merkbaar kleiner en stond hij niet meteen zelfverzekerd op zijn wielen. De tweede generatie (oftewel de ‘F48’), die in 2015 verscheen, oogde dankzij zijn toegenomen breedte en iets ingekorte lengte al wat assertiever.

En het nieuwste model (‘U11’ voor de kenners), dat afgelopen juni werd voorgesteld, lijkt wel een anabolenbehandeling te hebben gekregen: zijn proporties hoeven nauwelijks nog onder te doen voor die van de eerste X3. Nu kan de X1 zich ook wel enige zelfverzekerdheid veroorloven als je kijkt naar zijn productiecijfers: na de 1-Reeks is hij het bestverkochte BMW-model. 

Foto’s: Julien Mahiels

  • Comfort, sereen rijgedrag
  • Knappe uitstraling
  • Geavanceerde multimedia en rijhulpsystemen
  • Erg hoge prijs
  • Ergonomie (alles via scherm)
  • Rijplezier secundair geworden
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen