Detailtests / BMW X1 25e: hoge aftrekbaarheid

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De facelift die de X1 enkele maanden geleden onderging, had niet zoveel om het lijf. De grote nieuwigheid was de recentere introductie van de oplaadbare hybride 25e, en dat is dan ook de versie die we hier aan de tand voelen.

Tot spijt van wie het benijdt, is de populariteit van SUV’s nog niet tanende. Zeker niet bij BMW, waar de X1 niet alleen uitgroeide tot het bestverkopende X-model van het merk wereldwijd, maar bij ons zelfs de meest verkochte BMW is, voor de 3-Reeks en de 1-Reeks dus. Veel hoefde de compacte SUV dan ook niet te worden bijgeslepen om zijn carrière verder te zetten, en dus bleef de facelift ruw gezegd beperkt tot de klassieke hertekende snuit en achterpartij, waarmee de X1 er weer wat meer uitziet als een kleine X3 en X5. Ook deden nieuwe velgdesigns en koetswerkkleuren hun intrede, waaronder het Misano-blauw van onze testauto, terwijl binnenin een groter formaat van aanraakscherm beschikbaar werd. Belangrijker is echter de komst van de oplaadbare hybrideversie 25e, die voortborduurt op de technologie van de 225xe Active Tourer en de Mini Countryman Cooper SE. Daarmee heeft BMW bij ons op dit moment tien plug-inhybridemodellen in zijn gamma, een aandrijfvorm waarin het Beierse merk duidelijk veel heil ziet.

  • Binnenruimte, nog steeds ruime koffer
  • Functioneel interieur, bijdetijdse uitrusting
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Weggedrag op bochtige wegen, trekkracht
  • Aangenaam hybride aandrijfgeheel
  • Behoorlijk rijbereik in elektrische modus
  • Filtering met sportophanging en wielen 19"
  • Feedback stuur, rechtuitstabiliteit
  • Hoog gewicht
  • Vrij harde achterbank
  • Kleine benzinetank
  • Weinig onderscheidende look (t.o.v. X3, X5…)
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.28/20