Detailtests / BMW M235i

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

In de nieuwe modellenindeling van BMW dragen coupés een even nummer. Vandaar dat de opvolger van de 1-Reeks Coupé als 2-Reeks door het leven gaat. Wij testten de topversie, de M235i

De kleine 2-Reeks heeft het klassieke profiel van een BMW-coupé, met een in verhouding lange motorkap, een lichtjes naar achteren geschoven interieur onder een ronde daklijn en een korte achterpartij met kofferdeksel. Het geheel wil dynamisch ogen en de achterwielaandrijving benadrukken. Tegenover zijn voorganger is de auto 72 millimeter langer en 26 millimeter breder, terwijl de wielbasis met 30 millimeter toenam, voor meer plaats voor de inzittenden achterin. De sporen werden ook fors breder, respectievelijk 41 millimeter vooraan en 43 millimeter achteraan. Het onderstel is afgeleid van dat van de 1-Reeks en voor deze M235i ook verlaagd en sportiever afgesteld. Doordat de grote zescilinder zoveel mogelijk naar achteren werd geplaatst, is het gewicht nagenoeg gelijk verdeeld over de voor- en achterwielen. Het zwaartepunt ligt op minder dan 50 centimeter boven de grond. Wie op sportief vlak het onderste uit de kan wil, kan boven op de al versterkte remmen en sportievere stuurinrichting ook nog eens een adaptieve M-sportophanging bestellen, net als een mechanisch sperdifferentieel.

  • Uiterst aangename krachtbron
  • Uitstekende prestaties, redelijk verbruik
  • Bijzonder overtuigende automaat
  • Veilig en erg plezierig weggedrag
  • Binnenruimte voor vier personen
  • Behoorlijk comfort
  • Hoge prijs
  • Lacunes in standaarduitrusting
  • Soms wel erg dure opties
  • Verbruik bij zware voet of in stadsverkeer
  • Instap achterin
  • Geen xDrive-versie (4x4) gepland
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.10/20