Detailtests / BMW 530d : Veelzijdiger dan ooit

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ook in de prestigesegmenten moeten auto’s met hun tijd mee. Bij de reisberlines komt de nieuwe 5-Reeks van BMW daarom niet alleen zijn status van sportiefste van de klas weer opeisen, maar zet hij tegelijk ook in op de beste connectiviteit.

De komst van de nieuwe 5-Reeks heeft enige commotie teweeggebracht in automobielkringen. De nieuweling zou te veel focussen op comfort en (vooral) connectiviteit en zijn sportieve inborst verloochenen. Je kunt je natuurlijk afvragen waar de race naar meer pk’s en nog snellere acceleraties moet stoppen – op de openbare weg kun je dat vermogen in de meeste omstandigheden toch allang niet meer gebruiken. Daarom vond BMW het raadzaam om ook op andere vlakken in te zetten om zijn nieuwe 5-Reeks een geslaagde toekomst te geven. 

Zo wilden ze in München de (kleine) kloof dichten die er nog altijd was op het gebied van comfort met bijvoorbeeld de Mercedes E-Klasse, mocht de 5-Reeks op het gebied van rijhulpsystemen niet onderdoen en moest hij vooral op het gebied van connectiviteit het voortouw nemen. De marketingstrategen hebben namelijk uit vele studies en eigen onderzoek kunnen constateren dat de klant voor een dergelijke, zeker niet goedkope auto ook heel gevoelig is voor innovatie.

Wat het uiterlijk betreft, moet je al een beetje een kenner zijn om de nieuwe 5 van de vorige te onderscheiden: de buitenafmetingen verschillen nauwelijks en ook de look is niet zo sterk veranderd. Toch oogt de nieuweling een stuk strakker qua details en werd de achterste deuropening licht herzien, om de instap achterin (een pijnpunt bij de vorige 5-Reeks) te vergemakkelijken. 

Door een intelligent gebruik van lichtere, maar even sterke of zelfs sterkere materialen konden de ingenieurs 100 kilogram winnen bij gelijke uitrusting, maar aangezien je op de nieuweling nog meer snufjes kunt krijgen, zal het gewichtsvoordeel in de praktijk allicht minder groot zijn. Terwijl de vorige 5-Reeks er bij zijn lancering in 2010 tegenover zijn voorganger op achteruitging qua stroomlijn, zet de nieuwe 5 op dat vlak opnieuw een flinke stap vooruit: de SCx-waarde gaat van 0,65 naar 0,57, een gegeven dat zeker meespeelt voor prestaties en verbruik.

  • Bijzonder aangenaam aandrijfgeheel
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Comfort t.o.v. voorganger
  • Efficiëntie en rijplezier
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Hoge prijs
  • Veel en dure opties
  • Zeer bescheiden stilistische evolutie
  • Behoorlijke standaard-uitrusting, zonder meer
  • Onhandig grote draaicirkel
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.64/20