Detailtests / BMW 320d

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Onder zijn zorgvuldig bijgeschaafde lijnen pakt de zesde generatie van de BMW 3-Reeks uit met een groter comfort voor zijn inzittenden. Een evolutie die niet zonder gevolgen blijft, zo bewijst deze 320d.

De historische architectuur van de 3-Reeks (de motor overlangs voorin, aandrijving op de achterwielen) is vanzelfsprekend behouden gebleven voor deze zesde generatie. Alle koetswerkonderdelen zijn nieuw, maar de basis van het onderstel is bekend. Aan weerszijden van de met 5 centimeter verlengde wielbasis vinden we het ophangingsschema van de 3-Reeks 'E90': aluminium McPherson-veerpoten met dubbel scharnierpunt vooraan en een meerarmige as achteraan. De wielen staan echter wel verder uit elkaar, want ook de spoorbreedtes werden vergroot (de voorste met 4 en de achterste met 5 centimeter). Als je een vergelijkbare versie neemt, is de nieuwe 3-Reeks bovendien iets lichter dan zijn voorganger, met name dankzij meer gebruik van staalsoorten met hoge en erg hoge elastische weerstand (zodat dunner staal kon worden gebruikt) en dankzij nieuwe assemblagetechnieken voor de structuur (middenstijlen die warmgeperst worden). Dat belooft dus veel goeds voor het dynamische weggedrag.

  • Dynamisch weggedrag, evenwichtig chassis
  • Koppelrijke en aangename motor
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Rijhouding, ergonomie bedieningsorganen
  • Ruimte (vooral achterin) t.o.v. voorganger
  • Actuele comfort- en veiligheidsuitrusting
  • Ophangingscomfort kan beter
  • Nog steeds koetswerkbewegingen
  • Iets minder levendig dan voorganger
  • Lange versnellingsbakspreiding
  • Wat (te) zwaar schakelende versnellingsbak
  • Afwerkingsdetails, kwaliteitsindruk
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.50/20