Detailtests / BMW 318i : Nieuwe benzinedriecilinder

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Bij de Eerste Test van de gefacelifte BMW 3-Reeks konden we nog niet proeven van de grootste nieuwigheid: de driecilinder in de 318i. Intussen hebben we die benzine-instapversie echter uitgebreid aan de tand kunnen voelen.

BMW heeft de facelift van zijn 3-Reeks aangegrepen om het motorenpalet bij te werken en een nieuwe drukgevoede benzinedriecilinder van 1,5 liter te introduceren. Een primeur voor het model, dat intussen al veertig jaar en zes generaties bestaat. Wie had tien jaar geleden durven te denken dat zo’n kleine motor ooit een gezinsberline als deze zou aandrijven? Niemand allicht... Maar met de komst van de turbo op benzinemotoren is veel mogelijk geworden. Ford bewijst dat nu al een klein jaar door zijn grote Mondeo aan te bieden met de piepkleine 1.0 EcoBoost.

Zover is BMW niet gegaan met zijn downsizing, maar de doelstelling is natuurlijk dezelfde: het verbruik en dus de uitstoot van stikstofdioxide zoveel mogelijk terugdringen. Dat is zeker interessant in het geval van de 3-Reeks, aangezien driekwart van de verkochte exemplaren in ons land naar bedrijven gaat en de fiscaliteit in dat geval in hoge mate afhangt van dat normcijfer: hoe lager de officiële uitstoot, hoe hoger de aftrekbaarheid en hoe lager de CO2-bijdrage en de belasting op het voordeel in natura (VAA). Daarom ook dat de dieselversies, die bijzonder zuinig zijn en bijgevolg weinig CO2 uitstoten, zo populair zijn op onze fleetmarkt.

Beetje bij beetje is de benzinemotor echter aan een opmars bezig, en nu diesels in de nasleep van het VW-schandaal met de vinger worden gewezen vanwege hun vervuilende uitstoot, is niets nog zeker. Nieuwe fiscale maatregelen zouden de diesel al op korte termijn minder interessant kunnen maken, en dat zou wel eens een klik kunnen veroorzaken in het hoofd van de consument. Kortom, mogelijk beleven we binnenkort de échte comeback van de benzinemotor…

  • Fiscaal interessante versie
  • Nauwkeuriger schokdemping t.o.v. voorganger
  • Interessante prestaties
  • Nauwkeurige bedieningsorganen
  • Afwerking, algemene ergonomie
  • Binnenruimte achterin
  • Gebrek aan steun standaardstoelen
  • Wat lang gespreide hoogste versnellingen
  • Vele en dure opties
  • Facelift amper zichtbaar
  • Te weinig opbergmogelijkheden
  • Getrapt verstelbare rugleuningen
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.16/20