Detailtests / BMW 225xe Active Tourer : Uitstekende plug-inhybride

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Active Tourer, de eerste voorwieltrekker van BMW, meet zich het jongste hybridesysteem met benzine- en elektromotor aan om deze technologie – meer dan zijn duurdere stalgenoten – binnen het bereik van een breder publiek te brengen.

Nadat BMW zich enkele jaren terug met de ActiveHybrid-familie (waarvan vandaag alleen nog de 5-Reeks in de catalogus overblijft) aan de full hybrid waagde, heeft het merk zich sinds kort resoluut op de oplaadbare hybridetechnologie gestort. Na de i-modellen en de X5 40e – en in afwachting van de 330e en 740e – lanceert het Beierse merk nu zijn instaphybride, de 225xe Active Tourer. Bij de overgang van BMW’s klassieke hybrides naar plug-inexemplaren werd de energiecapaciteit van de lithiumbatterij ten minste verzesvoudigd, van 1,35 kWh (ActiveHybrid5) naar 7,7 kWh (225xe, 330e) of zelfs 9 kWh (X5 40e). Tegelijk werd het vermogen van de elektromotor verdubbeld of, in het geval van de 225xe en 330e, ten minste met 60 procent verhoogd. 

Dat alles eist uiteraard zijn tol voor het gewicht van de auto en zijn algemene prestaties, terwijl het deze deels elektrische modellen nóg duurder maakt. Maar er is ook een andere kant aan het verhaal: een oplaadbare hybridemotor is voor een autoconstructeur de beste manier om de normuitstoot te verlagen – in theorie dan toch, want de emissietests zijn niet alleen hopeloos voorbijgestreefd, maar ook onverantwoord gunstig voor plug-inhybrides.

  • Rijcomfort, rijgemak
  • Prestaties in hybride en elektrische modus
  • Verbruik (met opgeladen batterijen)
  • Betere prestaties dan 218i A
  • Compacte en ruime monovolume
  • Elektrisch rijbereik in de stad
  • Geen brandstofbesparing zonder opladen
  • Trekhaak niet gehomologeerd
  • Aanzienlijk meergewicht t.o.v. 218i
  • Beperkte brandstoftankinhoud
  • Elektromotor niet meer actief boven 125 km/h
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.32/20