Detailtests / BMW 118d

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe BMW 1-Reeks blijft trouw aan het principe van chterwielaandrijving, maar boekt daarnaast flink wat vooruitgang op essentiële vlakken als rijcomfort of binnenruimte.

De nieuwe 1-Reeks - die enkel nog met een vijfdeurskoetswerk zal worden aangeboden - is gebouwd op het platform van de toekomstige 3-Reeks uit 2012 (in feite dat van de huidige, maar dan grondig herwerkt) en is een flink pak gegroeid tegenover zijn voorganger: hij werd 8,5 centimeter langer, waarvan 3 centimeter is toe te schrijven aan de wielbasis, en ook 2 centimeter breder. Het moet tegenwoordig altijd maar groter, maar deze groei komt wel de binnenruimte ten goede, een punt dat net een van de grote zwakke plekken was van de vorige generatie. Net als zijn voorganger loopt ook deze 1-Reeks technisch voor op de 3-Reeks, vooral met zijn motorenpalet, dat volledig uit drukgevoede krachtbronnen bestaat. BMW, dat vaak pioniert op motorvlak, onderscheidt zich ook qua versnellingsbakken, aangezien het de eerste constructeur is die een achttrapsautomaat aanbiedt in een zo compact model.

  • Combinatiemotor-versnellingsbak
  • Prestaties en verbruik
  • Evenwichtig onderstel
  • Verbazingwekkendcomfort
  • Afwerkingskwaliteit
  • Binnenruimtet.o.v.voorganger
  • Minder sterke esthetische persoonlijkheid
  • Ontoereikende schokdemping
  • Nog steeds beperkte ruimte achterin
  • Weinig communicatief stuur
  • Hoge prijs, dure opties
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.15/20