Detailtests / Bentley Continental GT

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zeven jaar is normaal gezien de leeftijd waarop een automodel wordt vernieuwd, maar bij Bentley gaat alles een beetje langzamer: de Continental GT krijgt na zoveel jaar pas zijn eerste facelift.

Een facelift, dat betekent dus gewoon andere koplampen en wat meer uitrusting? Niet echt, Bentley is toch wat grondiger te werk gegaan. Zo is de auto in de breedte 2,6 centimeter gegroeid (tot 1.944 millimeter) en werd hij ook iets hoger (14 millimeter extra). In grote lijnen is het oorspronkelijke ontwerp van onze landgenoot Dirk van Braeckel echter grotendeels behouden, net zoals het (van de Volkswagen Phaeton afgeleide) platform, waarbij de loodzware biturbo-twaalfcilinder volledig in vooroverhang ligt. Een dergelijke architectuur laat het ergste vermoeden voor de dynamische kwaliteiten van deze erg zware vierzitscoupé, en daarom heeft Bentley geprobeerd om het inherente onderstuur te reduceren door het middendifferentieel (Torsen) aan te passen en meer koppel naar de achterwielen te versluizen: de verdelingsverhouding bedraagt nu 40/60 procent, tegenover 50/50 voordien.

  • Chic en gedistingeerd uiterlijk
  • Hoogstaand comfort
  • Verbazende dynamische capaciteiten
  • MachtigeW12-motor
  • Exclusiviteit gegarandeerd
  • Reële verbruikswinst
  • Buitensporig duur
  • Ontoereikende standaardremmen
  • Krachtige maar ietwat karakterloze motor
  • Beperkt servicenetwerk
  • Excessief gewicht
  • Onpraktisch achterbank
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 12.80/20