Detailtests / Audi RS Q3 Sportback: Trouw aan de vijfcilinder

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De RS Q3 is voortaan ook beschikbaar met de achteraan aflopende daklijn van de Sportback-livrei. Als bonus neemt die de jongste evolutie in gebruik van de bruisende vijfcilinder-TFSI, die is opgevoerd tot 400 pk.

Bij Audi Sport is het de jongste tijd behoorlijk druk. Niet alleen werd het nieuwe topmodel RS Q8 aan het gamma toegevoegd, maar ook de RS 6 en RS 7 werden vernieuwd en de RS 4 en RS 5 ondergingen een verjongingskuur. Om op het elan door te gaan is het nu de beurt aan de RS Q3. Anno 2020 is er niets revolutionairs meer aan zijn filosofie, maar we mogen niet vergeten dat hij bij zijn introductie in 2013 de trend van de gebodybuilde compacte SUV’s in gang heeft gezet.

Zeven jaar later zullen de fans zich erover verheugen dat ondanks de uitstootnormen onder zijn motorkap nog altijd een vijfcilinder-TFSI ligt. Net als in de RS 3
is het vermogen daarvan gestegen tot de symbolische grens van 400 pk. Ook biedt de opgepepte Q3 nu de keuze tussen twee koetswerkvarianten. Hij bestaat
nu namelijk ook als Sportback, wat hem erg trendy maakt. Blijft echter het feit dat het oude model vooral bekendstond voor zijn motor, eerder dan voor zijn amusante weggedrag. Benieuwd of dat ook nu nog het geval is.

  • Explosieve motor
  • Kenmerkend vijfcilindergeluid
  • Efficiënt weggedrag op open wegen
  • Verzorgde afwerking en ergonomie
  • Vrij goed gepositioneerde basisprijs
  • Veel onmisbare opties
  • Schokdemping op slecht wegdek
  • Veel minder performant dan een RS 3
  • ESP nooit volledig uitschakelbaar
  • Weinig speels weggedrag
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 16.00/20