Detailtests / Audi Q8 50 TDI : Q7 in sportoutfit

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ook Audi gaat nu de coupé-SUV-toer op. En het moet gezegd worden: het merk maakt een gesmaakte entree in het segment . De Q8 mag dan gebaseerd zijn op de Q7, de 8 in zijn naam maakt duidelijk dat hij helemaal bovenaan staat in de hiërarchie van Ingolstadt. Gewapend met zijn nieuwe singleframe-radiatorrooster neemt hij het op tegen de BMW X6 en de Mercedes GLE Coupé.

Probeer vooral niet de ondoorgrondelijke marketinglogica van de Duitse constructeurs te doorgronden... Terwijl de A7 Sportback het coupébroertje van de A8 wil zijn, werpt de Q8 zich op als de coupéversie van… de Q7, terwijl zijn koetswerk ondanks de hogere numerieke hiërarchie 6,6 centimeter minder lang is dan dat van die laatste. Maar om zijn modieuze label van coupé-SUV te verdienen pakt de Q8 vooral uit met een 2,7 centimeter lager dak en 2,7 centimeter bredere schouders.

Tegelijk laat hij een nieuwe interpretatie zien van het singleframe-radiatorrooster, dat het nieuwe gezicht van Audi’s Q-familie moet vormen en dat we dus ook zullen terugvinden op de nakende Q3. De heupen van de Q8 vallen op door hun uitgesproken welvingen, een knipoog naar de Sport Quattro van weleer. Achteraan treffen we op de kofferklep de doorlopende lichtband aan die karakteristiek is voor de grote A-modellen. Afgaand op de vele enthousiaste reacties die we noteerden tijdens onze test, lijkt de Q8 qua look wel te scoren bij het publiek.

  • Look, afwerking
  • Rijcomfort, geluiddemping
  • Veelzijdigheid
  • Prestaties van 50 TDI
  • Technologische inhoud
  • Storend gebrek aan alertheid achttrapsautomaat
  • Uithoudingsvermogen remmen
  • Elitaire prijs, dure opties
  • Minder handig 'coupé'-koetswerk
  • Opdringerig actief stuur
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie 15.89/20
Bereken de leaseprijs van deze wagen