Detailtests / Alfa Romeo MiTo 1.6 JTD

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de MiTo wil Alfa de Mini het vuur aan de schenen leggen in het lucratieve segment van de prestigieuze stadsauto's. Daartoe werpt de Italiaan al zijn charmes in de strijd.

De MiTo, het eerste model van de heropleving van Alfa, is in de eerste plaats een zuiver marketingproduct dat de kleuren van het merk moet verdedigen in het lonende segment van de trendy veelzijdige stadsauto's. Het ontwerp hebben we te danken aan Frank Stephenson, een van de tenoren van de tekentafel, aan wie we ook de Mini en Fiat 500 danken, en die zich voor de MiTo inspireerde op een van zijn meest geslaagde creaties: de prestigieuze Alfa 8C Competizione. Technisch gesproken is de MiTo natuurlijk een stuk minder spectaculair, want hij rust op het platform van de Grande Punto, waar hij ook de asprincipes van overneemt. Om het geheel iets dynamischer te maken hebben de ingenieurs bovendien enkele originele oplossingen uit hun mouw geschud: zo is er naast de schokdempers met hulpveer het DNA-systeem, dat het mogelijk maakt om de respons van het gaspedaal, de bekrachtigingsgraad van het stuur en de interventiedrempel van het ESP aan te passen met behulp van drie werkingsmodi (Dynamic, Normal en All Weather). Op motorvlak bestaat het gamma momenteel uit drie krachtbronnen: een 1.4 met 78 pk, een drukgevoede versie van die laatste met 153 pk en een diesel, de gloednieuwe 1.6 JTD in zijn versie met 120 pk.

Rijgedrag: 136/200

De nagelnieuwe 1.6 JTD 120 biedt de hoogste koppelwaarde van zijn segment (320 Nm) en bezorgt de kleine MiTo dan ook moeiteloos uitstekende prestaties, mede dankzij de perfect gespreide zesversnellingsbak. De stuurbekrachtiging werd overgenomen van de Grande Punto en is uiteraard volledig elektrisch, maar wijdt ook nieuwe functies in die samenwerken met het ESP en het DNA-systeem, dat het stuur kan beïnvloeden. Dat volstaat echter niet: de stuurinrichting mag dan bij lage snelheden erg levendig zijn, ze is weinig communicatief en vooral niet echt nauwkeurig rond de rechtuitstand.

Veiligheid: 148/200

Het remsysteem van de MiTo, dat werd aangepast en nieuwe elektronische functies kreeg (met name de remkrachtverdeling in bochten), is krachtig en heeft een goed uithoudingsvermogen, maar is ook makkelijk te doseren dankzij het geleidelijke pedaal. Helaas lijdt het weggedrag onder de combinatie van een ontoereikende schokdemping en een weinig nauwkeurige stuurinrichting. Dankzij het niet-uitschakelbare ESP verrast de MiTo nooit, maar hij rijdt onvoldoende nauwkeurig en efficiënt. De verzorgde veiligheidsuitrusting omvat alles waar je van kunt dromen: actieve hoofdsteunen, Isofix- punten, een knieairbag, ESP, enzovoort.

Comfort: 156/200

Hoewel de slappe schokdemping voorrang geeft aan de filtering, reageren de schokdempers met hulpveren op bepaalde oneffenheden soms vrij brutaal. Gelukkig zijn de stoelen uitstekend, net als de rijhouding. Ook de inspanningen om de mechanische geluiden te dempen verdienen een vermelding. Gezien de buitenafmetingen is het plaatsaanbod niet echt overdreven, vooral achterin, waar de passagiers af te rekenen hebben met de te korte zitting van de achterbank en met een beperkte hoofdruimte. De automatische airco is een optie.

Functionaliteit: 128/200

De opmerkelijk verzorgde lijn van de MiTo blijkt helaas niet bijzonder praktisch.Terwijl de toegang tot de voorste en achterste plaatsen wordt vergemakkelijkt door grote deuren en voorstoelen met terugkeergeheugen,wordt het zicht rondom beperkt door de dikke C-stijl. Ook de koffer betaalt de prijs voor de originele stijl van deze kleine Italiaan, met een middelmatig volume en vooral een moeilijke toegang als gevolg van de hoge laaddrempel. De mooi gepresenteerde instrumenten zijn volledig, maar de basisuitrusting is een beetje karig in verhouding tot het prijskaartje van de auto.

Budget: 136/200

De performante 1.6 JTD blijkt ook heel zuinig. Toch betreuren we dat het rijbereik wordt beperkt door de kleine tank (45 liter).Alfa is niet bijzonder gul met waarborgen, maar biedt kopers wel de mogelijkheid om de garantie tegen meerprijs te verlengen. Op enkele weinig overtuigende plastics na lijkt de afwerking correct. De MiTo, die gezien zijn prestaties en zijn uitrusting niet bijster goedkoop is, rekent vooral op zijn stijl om een plaatsje onder de zon te verdienen. En dat zal hem zeker lukken.

Besluit: 704/1000

In het jonge segment van de zogenaamde premium stadsauto's is een auto nog meer dan in andere segmenten een irrationele aankoop waarbij de mate waarin je opvalt op trendy boulevards, veel sterker doorweegt dan praktische aspecten of een zekere homogeniteit. Dat is ook bij de MiTo het geval: met zijn look van een kleine 8C Competizione trekt hij overal de aandacht en heeft hij alle nodige troeven om zich als een geduchte rivaal voor de Mini te ontpoppen. Maar net als bij zijn Engels-Duitse concurrent kan ook deze kleine Italiaan zijn beloften niet waarmaken vanwege een onvoldoende nauwkeurig onderstel dat echte autoliefhebbers zal ontgoochelen. Jammer genoeg - vooral omdat de nieuwe JTD 120 erg overtuigend is - wordt het dus kiezen tussen looks en rijsensaties.

  • Geslaagde look
  • Presentatie en sfeer binnenin
  • Aangename en stille motor
  • Prestaties en verbruik
  • Filtering en algemene geluiddemping
  • Onberispelijke rijhouding
  • Uitgebreide personaliseringsmogelijkheden
  • Weinig rigoureus weggedrag
  • Onnauwkeurig stuur
  • Toegankelijkheid koffer (hoge laaddrempel)
  • Krap interieur, vooral achterin
  • Geen plafondgrepen achterin
  • Kwetsbaar koetswerk
  • Afwerkingsdetails
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.08/20