Detailtests / Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM A : Geslaagde combinatie

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De tweede facelift van de Giulietta blijft uiterlijk erg bescheiden, maar brengt wel een interessante nieuwe aandrijfgroep met zich mee: de 1.6-diesel is voortaan verkrijgbaar met de TCT-versnellingsbak.

De Alfa Romeo 147, de voorganger van Alfa’s huidige compacte middenklasser, heeft het een decennium lang volgehouden en het lijkt erop dat de Giulietta het even lang zal moeten uitzingen, rekening houdende met het huidige vernieuwingstempo van het gamma. Hij werd geïntroduceerd in 2010 en onderging in 2013 al een eerste retouche. Anno 2016 poedert de Giulietta zijn neus nog maar eens bij. 

Stilistisch heeft die update weinig om het lijf, zeker in het licht van de inspanningen die de FCA-groep (Fiat Chrysler Automobile) zich heeft getroost om Jeep opnieuw op de kaart te zetten in Europa, met als frappantste voorbeeld de verleidelijke Renegade. Het gaat de SUV’s vandaag dan ook voor de wind en in tijden waarin je prioriteiten moet stellen, hebben we alle begrip voor Fiats keuze. Voorlopig nemen we dan ook vrede met deze nieuwe motor-versnellingsbaktandem, die gevormd wordt door de 1.6-diesel en de gerobotiseerde TCT-versnellingsbak met dubbele koppeling.

  • Combinatie motor-versnellingsbak
  • Efficiënte en alerte TCT-bak
  • Algemene binnenruimte
  • Sportief en nauwkeurig weggedrag
  • Assemblagekwaliteit en geluiddemping
  • Bijdetijds multimediasysteem
  • Harde stoelen
  • Geen handgreep binnenkant kofferklep
  • Niet altijd coherent uitrustingsbeleid
  • Beperkt sleepvermogen met TCT-bak
  • Niet meer zo jonge bedieningsknoppen
  • (Te) discrete facelift
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 13.19/20