Eerste test / VW Polo

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De vijfde generatie van de Polo is volgens VW - uiteraard - de beste ooit. Maar ook ten opzichte van zijn rivalen heeft de nieuweling heel wat troeven te bieden.

Van voren gezien is de verwantschap met de Golf overduidelijk. We konden VW's nieuwe veelzijdige stadsauto aan de tand voelen met de op dit moment nieuwste motoren: de 1.2 TSI en de drie 1.6 TDI's. Bij de diesels geniet de 90 pk-versie onze voorkeur. De variant met 75 pk lijkt ons wat krap voor wie veel op de snelweg vertoeft, terwijl de krachtigste versie, die met 105 pk, een wat brutalere en ruwere indruk geeft. In ieder geval is deze commonrail-TDI inzake geluidscomfort een verademing als je de TDI's uit de huidige Polo gewend bent. De 1.2 TSI is dan weer een kranig benzinemotortje dat best sportief aanvoelt.

Qua weggedrag behoort deze VW beslist tot de best en leukst rijdende auto's in zijn klasse, dankzij zijn efficiënte onderstel en zeker ook zijn perfect afgestelde, elektrisch bekrachtigde stuurinrichting. Binnenin ziet de Polo er iets aantrekkelijker uit dan zijn voorganger.

Het lijdt geen twijfel dat de vijfde generatie van de Polo een zoveelste succesnummer zal worden. Naast een uitgebreid gamma - met een vanafprijs van 12.611,90 euro - kan hij een plezierig weggedrag voorleggen, maar ook moderne en zuinige motoren, terwijl bovendien het volledige dieselgamma op dit ogenblik minstens recht geeft op een overheidskorting van drie procent.
 

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC