Eerste test / VW Golf Variant

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Een goed jaar na de lancering van de Volkswagen Golf VI krijgt nu - eindelijk - ook de breakversie Variant de nieuwe look van de zesde generatie... En meteen ook de recentste krachtbronnen.

Na de Golf Plus ondergaat ook de breakversie Variant - zij het met enige vertraging - de esthetische wijzigingen die hem doen aansluiten bij de zesde generatie van de 'gewone' Golf. Op mechanisch vlak neemt de vernieuwde Golf Variant grosso modo de motoren van de berlineversie over, wat betekent dat de antieke 1.9 TDI met pompverstuivers werd vervangen door de recente 1.6 TDI met evenveel vermogen (105 pk). Deze commonraildiesel is beschaafder en vertoont een stillere en zachtere werking, maar moet daarvoor karakter en punch inleveren bij gemiddelde toerentallen. Wie zich daaraan ergert, zou zijn gading moeten vinden bij de 2.0 TDI van 140 pk. Naast deze twee dieselmotoren zijn er nog vier benzinemotoren, te beginnen met de atmosferische 1.4 en 1.6 met respectievelijk 80 en 102 pk. De drukgevoede 1.4 ontwikkelt 122 pk, de versie met dubbele drukvoeding (turbo plus compressor) haalt 160 pk. De Bluemotion-Variant ten slotte wordt verwacht voor binnen enkele maanden. Die wordt aangekondigd met een gemiddeld normverbruik van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km.

De 'nieuwe' Golf Variant blijkt vooral een grondig gefacelifte versie van zijn voorganger om hem aan te passen aan het nieuwe familiegezicht dat werd geïntroduceerd met de Golf VI. Op mechanisch vlak kunnen we dus beter spreken van evolutie dan van revolutie... 

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC